Hele sentraladministrasjonen ved NTNU skal installere det nye operativsystemet Windows XP i løpet av sommeren og høsten.
Avdelingene i sentraladministrasjonen må dermed belage seg på å punge ut med rundt 500 kroner pr. ansatt i lisensavgifter. Dette dekker installasjonen av Windows XP, og en oppgradert XP-versjon av Office-pakken.
Krever nye pc-er
I tillegg kommer utgifter til nytt datautstyr. Mange datamaskiner må nemlig oppgraderes eller byttes ut for å kunne kjøre Windows XP. Det nye operativsystemet krever omtrent dobbelt så mye maskinkraft som Windows 95 og 98.
IT-seksjonen ønsker at alle disse maskinvareinnkjøpene skal gjøres via dem, ved hjelp av NTNUs faste innkjøpsavtaler. Da blir det langt færre modeller å velge i enn i dag. Fordelen med denne standardiseringen er at det blir mindre variasjon i den totale maskinparken. I tillegg blir hver enkelt maskin billigere når de faste innkjøpsavtalene brukes.
Brukerstøtte over telefon
Hovedhensikten med den felles overgangen til Windows XP, og en mer standardisert maskinpark, er å gjøre IT-brukerstøtten og nettdriften ved NTNU mer strømlinjeformet. Dette vil spare NTNU for både tid og penger, hevder IT-sjef Roar Aspli.
I dag må IT-brukerstøttene løpe rundt på de ulike brukernes kontor når det trengs hjelp. Etter at Windows XP er installert over alt, og maskinparken er mer standardisert, vil det meste av brukerstøtten kunne utøves via telefon og nett. IT-brukerstøttene vil bli i stand til å "ta over" brukernes maskiner fra sitt eget kontor.
IT-sjef Roar Aspli forteller at dette også er en fordel for brukerne, siden de ikke vil være så avhengig av enkeltpersoner som før. Det blir det lettere for alle å få hjelp fortere, selv om den faste IT-brukerstøtten ikke er til stede, hevder han.
Av Even Gran