MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Gløshaugen knutepunkt for bytog i Trondheim (5.6.02)

Et planlagt nytt bytog i Trondheim vil få Gløshaugen som sentralt stoppested.

Planen er at bytoget skal gå fra Melhus via Heimdal til Gløshaugen. Fra NTNU skal traseen gå videre gjennom den nåværende tunnelen fra Lerkendal og til Lademoen. Herfra er det planer om å bygge en ny sving slik at toget kan kjøre til Nedre Elvehavn og Trondheim Sentralbanestasjon.

Vil koste 120 mill.
Planene er positivt mottatt i departementet, og Trondheim kan bli et pilotprosjekt med statlig støtte, melder NRK Sør-Trøndelag.

Flere byer har planer om bytog, blant andre Bergen og Stavanger. Når Trondheim peker seg ut som pilotprosjekt, er det kanskje først og fremst fordi et bytog i Trondheim vil koste langt mindre. Trønderbanen har lagt fram et budsjettforslag på vel 120 millioner kroner.

-Når bytoget i Trondheim kan greie seg med langt mindre investeringsbudsjett enn andre byer, er det fordi det i Trondheim er mulig å basere seg på eksisterende jernbanespor, sier regionsjef i NSB Persontrafikk Erlend Solem.

Håpefulle politikere
I morgen (torsdag) blir bystyret orientert om saken og kommunalråd Rita Ottervik (Ap) tror det kan bli flertall for mer skinnegående transport i Trondheim:

- Jeg håper at mellompartiene vil samarbeide med oss om en satsing på skinnegående trafikk, sier Rita Ottervik.


Her kan du lese mer om bytog-planene.