MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Dagboksnotater i stort format... (1.7.02)

berlin.jpg
- Mine egne dagboksnotater - i stort format - fra forskningsoppholdet i Berlin, sier Kirkerud om bildene fra denne perioden. Feltene i dette bildet illustrerer skuddsår fra krigen i Berlins bygninger.

kirke.jpg
Den siste finpuss av bildene gjorde Kirkerud lørdag formiddag, etter at de var hengt på plass. Her er han med "restaureringsvogna" si.

sentralbygg.jpg
Kirkerud spurte vakmesteren i Sentralbygget om å få overta de gamle oppslagstavlene. Nå er de blitt lerret for Kirkeruds malerier.

.. kaller førsteamanuensis Jostein Kirkerud bildene han laget mens han var på friårsopphold i Berlin. Disse maleriene og flere til vises på utstillingen som i helga åpnet ved Trøndelag Senter for Samtidskunst.

- Du skal ikke forstå, men oppleve et maleri, hevder førsteamanuensis Jostein Kirkerud ved Institutt for form og farge. Kirkerud hadde en periode tidlig i sin karriere med figurativ kunst. I bildene til dagens Kirkerud er det vanskeligere å få øye på ting man kan kjenne igjen. Og det er heller ikke så viktig i følge kunstneren.

"Bildende forskning"
- Jeg forsøker å iscenesette uttrykk som kan minne om ting, sier Kirkerud, som forklarer hvordan bildet utvikler seg i løpet av den prosessen det er å frembringe et maleri. Kirkeruds bilder er karakterisert av at de er delt i skarpt atskilte felt.

- Kontraster er viktig, forklarer kunstneren, og det er en av årsakene til at han bruker denne teknikken. At det også gir dybde til bildet setter han pris på.

Ved Institutt for form og farge er det ett av ansettelsesvilkårene at man selv skal være utøvende kunstner.

- Malingen er min form for forskning, sier Kirkerud. Det å selv være utøvende kunstner mener han er viktig for undervisningen.

- Studentene skal bevisstgjøres på at farger forandres, og de må lære seg å beherske nyanser, understreker han.

Dynamiske farger
- Farge er ikke en fast tilstand, fremholder han. Fargen skifter med lyset.

Denne fargeskiftingen førte til at han malte om ett av bildene på utstillingen. Da det var på utstilling en gang tidligere, gjorde kunstlyset at det ble vel mye rosa etter kunstnerens smak. Dagens utgave av dette bildet heller mer mot orange, og tar seg mye bedre ut, mener Kirkerud.

"Forskning" i kunstneriske disipliner kaster også litt av seg. Prisene på arbeidene i Kirkeruds utstilling varierer fra 5.000 til 50.000 kroner.

Utstillingen blir stående til 25. august og blir den siste Senter for Samtidskunst arrangerer i sine nåværende lokaler i gamle E. C. Dahls Stiftelse på Kalvskinnet. I løpet av september flytter senteret til Bachke-bygget i Fjordgata (tidligere Braathens SAFE).

Tekst og foto: Arne Asphjell


Se mer av Jostein Kirkeruds bilder på hans nettsider.