MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Anerkjent fagtidsskrift gir pris til NTNU (9.7.02)

getfile1.jpg
- Vi har brukt pendelen som inspirasjon for vår metode for posisjonering av skip, forklarer professor Thor I. Fossen. Med dette prinsippet skjer magien av seg selv, legger han til.

getfile.gif
”Værhaning”: Pilen markerer miljøkreftene vind, bølger og strøm, og skipet flytter seg på en tenkt sirkel slik at baugen peker midt i mot miljøkreftene.

Professor Thor I. Fossen ved Institutt for teknisk kybernetikk mottar denne måneden prisen for beste artikkel i fagtidsskriftet Automatica i løpet av siste treårsperiode. Fossen får prisen sammen med sin tidligere doktorgradsstudent Jann Peter Strand.

Automatica er sammen med publikasjonen IEEE Transactions on Automatic Control det mest anerkjente tidsskrift innen fagområdet reguleringsteknikk. Prisen utdeles på verdenskongressen til International Federation of Automatic Control i Barcelona 21. – 26. juli.

Fossen og Strand har skrevet en artikkel om en metode de har utviklet og patentert for å posisjonere et flytende fartøy mot været. Drivstofforbruk og utslipp av klimagasser minimaliseres hvis et skip setter baugen midt i mot været. Det har hittil vært vanlig å bruke vinden som eneste parameter for en slik posisjonering av fartøyet, men Fossen og Strand tar hensyn til tre miljøkrefter for beregning av optimal posisjon: vind, strøm og bølger.

Petter Smart-løsning
Nøyaktig måling av strøm og bølger for å skaffe inngangsdata for de nødvendige beregninger er en vanskelig oppgave. Et kjernepunkt i metoden utviklet ved NTNU er at man oppnår det ønskede resultatet uten å innhente disse dataene. I stedet programmeres fartøyet til å oppføre seg som en pendel i tyngdefeltet hvor likevektspunktet er gitt av tyngdefeltet. Skipet vil da finne sitt likevektspunkt automatisk som en pendel.

- Vi har funnet en Petter Smart-løsning, sier Fossen, og legger til at teorien bak metoden er både utfordrene og interessant. – Det er fryktelig mange ligninger i stabilitetsanalyse, sier han. Det er også artikkelen som har gitt dem prisen et bevis på. Fossen mener at det er kombinasjonen av praktisk anvendelse og teori som er grunnlaget for pristildelingen.

Nytt verb: ”værhaning av skip”
Det kalles ”værhaning” når skipet innstiller seg etter været som en værhane på denne måten. Fossen og Strand har valgt å bruke polarkoordinater når de utviklet denne metoden, og skipet beveger seg på en tenkt sirkel omtrent som en pendel. – Det var pendelen som ga oss ideen, sier Fossen. Radius, tangentiell hastighet og ”værhanevinkel for skipet” er de parametre som benyttes i styresystemet.

Metoden er utprøvd i praksis i Navigasjon og fartøystyringslaboratoriet på taket av Elektro-blokka ved å bruke en fjernstyrt modellbåt og en vifte for vindgenerering. Effekten var så tydelig at den forbløffet reporterene fra Schrødingers Katt som laget reportasje om saken. Jann Peter Strand arbeider nå hos ABB AS, Marine Divisjonen (oppkjøpt av Kongsberg Simrad fra 1. august), og ABB har tatt ut verdenspatent på denne metoden for posisjonsregulering. Den er foreløpig ikke tatt i bruk på fullskala skip, men Fossen regner med at det vil skje i løpet av de neste årene.

Tekst og foto: Arne Asphjell