MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

"Skapende yrkesutøvelse" skal gi påfyll av kreativitet (13.8.02)

I dag lanseres et nytt universitetsfag som er beregnet for dem som har vært i yrkeslivet ei stund. Faget er basert på et samspill mellom teknologi, vitenskap og kunst.

Hensikten med faget er å gi innsikt i nye læreformer og øke deltakernes evne til kreativ innsats.

Det er NTNU, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm og Universitetet i Bergen (UiB) som samarbeider om det nye faget; Skapende yrkesutøvelse ? med undertittel "Helhetlig læring i et fremtidsperspektiv". Faget gir 30 studiepoeng (10 vekttall).

Nytenkning
- De store endringsprosessene både i næringslivet og i offentlig sektor krever nytenkning og utfordring av etablerte tenkemåter. Skapende yrkesutøvelse skal gi deltakerne ideer og mot til å gå nye veier, og skape innovative miljøer. Det sier de ansvarlige for faget, professor Jan Forslin, KTH, førsteamanuensis Arild Gulbrandsen, UiB og førsteamanuensis Bjørn Sortland, NTNU.

De forteller at det nye kurstilbudet handler om å utøve sitt yrke, sin profesjon, på en skapende måte, og om hvordan informasjonsteknologi og helhetlige læringsprosesser kan bidra til det. Samvirket mellom erfaring og teknologi, vitenskap og kunst står sentralt.

Prosessorientert
Gjennom nye læringsformer vil deltakerne utvikle kreativitet, holdninger og innsikter som bidrar til at de kan gjøre en bedre jobb. Faget strekker seg over ti måneder med fire deltakersamlinger og oppgaver på egen arbeidsplass. Første kull starter etter nyttår med første samling i Bergen.

Skapende yrkesutøvelse er prosessorientert. Det består av fire studiedeler, hvor alle tre universiteter blir besøkt, og tre yrkesdeler på egen arbeidsplass. Faget er dermed lagt til rette for folk som er i jobb.

Gruppearbeid og internett
Faget kopler møter ansikt-til-ansikt med et utstrakt samarbeid via Internett. Ordinære forelesninger er redusert til et minimum. Skapende yrkesutøvelse har sitt eget nettsted; www.skapende.no som, sammen med et eget Intranett, er et viktig forum for utvikling og læring. Teknologien har en sentral plass, men settes inn i en menneskelig sammenheng.

Som verktøy for læring anvendes lyrikk, film, musikk og skjønnlitteratur, samt faglitteratur innen filosofi, psykologi og pedagogikk. Det er ingen tradisjonell eksamen. Derimot skal deltakerne utføre ulike kreative samarbeidsoppgaver via Internett som skal presenteres offentlig og i dialog med en jury på tre personer. Arbeidene blir publisert på Internett.

Ønsker variert gruppe
Teamet bak Skapende yrkesutøvelse antar at hovedtyngden av deltakerne kommer til å være mellom 30 og 40 år, men presiserer at de ønsker seg en bredest mulig variasjon både med hensyn til alder, yrkesbakgrunn og erfaring.

Av hensynet til prosessen holdes samtlige studiedeler som internatopphold og det er en begrensning på 30 deltakere pr. kull. Det betyr at studiet koster noe mer enn hva som er vanlig for et fag av tilsvarende omfang.