Siv-ing-student på Produktdesign, Lene Gangstad, har hatt sommerjobb hos Statoil med å lage en tredimensjonal modell av Svalbard.
Sytti studenter har deltatt i Statoils sommerprosjekt, de fleste av dem fra NTNU. De senere årene har Statoil tilbudt spennende prosjektoppgaver med tverrfaglig gruppesammensetning.
En av sommerens 27 prosjektoppgaver gikk ut på å lage en tredimensjonal modell av Svalbard basert på geologisk informasjon fra satellittbilder. Modellen skulle være et supplement til et annet Statoil-prosjekt - det interaktive e-læringsprosjektet "Geo 2000".
Svalbarddom
For prosjektgruppen på fire studenter under veiledning av Per Gätzschmann, Vitenskapsmuseet, og Tore Arnesen, Statoil, utviklet prosjektet seg til mer enn bygging av en modell. De endte opp med et opplevelsesrom, en "Svalbarddom", med et eget sett lover og regler nedfelt i en "svalbarddomtraktat".
- Et utrolig artig og lærerikt prosjekt, sier Lene Gangstad, student i tredje årskurs på Produktdesign.
- Vi fant ut at vi ville skape et helt annerledes rom på Statoil, sier Lene. Det resulterte i bygging av en dom i porsarør og pappmache som utvendig ser ut som et Svalbardfjell. Innvendig ligger en nøyaktig modell av Svalbard nedfelt i gulvet. Her kan man få en smakebit av den arktiske perlen på 78 grader nord: Kulde, vind, midnattsol, isbjørnbrøl, musikk, arktisk lysspill, landskap og isbreer.
Lydtett
Domen er helt lydtett, og gir gode muligheter for gjenskaping av den rette Svalbardstemning med lyd, lys og temperaturforskjeller. "Lærehulen" har plass til 15 og det er installert skjerm for kjøring av blant annet e-læringsprogrammet Geo 2000.
- Hensikten med modellen er å vise hvor viktig Svalbard er som læringsarena for Statoil og for den geologiske forståelsen av vår egen sokkel, sier Lene Gangstad. - I tillegg har Svalbard mange spennende kvaliteter ? historisk, politisk, miljømessig, fauna for å nevne.
- Jeg håper at Statoil vil la interesserte slippe inn for å oppleve vår modell, sier Lene Gangstad, som synes det har vært meget nyttig å jobbe sammen med studenter fra andre fagområder.
Av Arne Asphjell