MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Den vanskelige matte-overgangen (23.8.02)

matte2.jpg
Matematikkprofessor Kari Hag (t.h) var vert for sin kollega fra Madrid, Miguel de Guzmán, som holdt gjesteforelsning om temaet "The introduction to the learning of mathematics at the university level. Problems and possible remedies". Foredraget inngikk i en serie knyttet til lærerutdanningen i realfag. "The Elizabeth Stephansen Lectures" hedrer den første norske kvinne som tok doktorgraden i matematikk. Det skjedde ved ETH i Zürich for nøyaktig hundre år siden. Det gikk 70 år før neste norske kvinne tok doktorgrad i dette faget.

Overgangen fra videregående til universitet er spesielt vanskelig innen matematikkfaget. - Studentene har ikke lært å lære seg matte, sier den spanske professoren Miguel de Guzmán.

- Matematikk er et kritisk fag, det er innfallsporten til de fleste vitenskaper, hevder Miguel de Guzmán, professor ved Universidad Complutense de Madrid og leder av International Commitee on Mathematic Instruction i åtte år. Hvis matematikken neglisjeres, begrenses en students karrieremuligheter.

Guzmán er opptatt av at overgangen fra videregående skole til universitet skal bli lettere. - Det er ingen land som har klart å finne en tilfredsstillende løsning på dette, sier Guzmán. - Dette er et globalt problem.

Pedagogisk forvitring
Guzmán mener det er flere årsaker til problemet.

- Matematikkundervisningen har gjennomgått en "pedagogisk forvitring", matematikk undervises ikke på noen god måte i dag, hevder han. Lærerne forstår ikke at studentene ikke forstår. Det brukes for lite tid i klasserommet og på individuell oppfølging, ifølge studentene.

Fremfor alt lærer ikke studentene seg å lære matematikk. Matematikk er svært forskjellig fra andre fag - faget krever en konseptuell forståelse og en matematisk tankegang. Mange lærere i skolen mangler også dette, mener Guzmán, og da må det bære galt av sted. Som eksempel nevner han at matematiske bevis og logisk tenkning blir oversett, og at studentene ikke lærer å ta notater.

Individuell oppfølging
Guzmán har flere forslag til tiltak som kan redusere problemet. Han har tro på at en bedre dialog mellom lærere i videregående og ved universitetet vil være til hjelp.

Studentene må få mer individuell hjelp. Det kan skje ved å etablere et eget hjelpesenter, og å satse på individuell oppfølging fra læreren ved hjelp av e-post og egne nettsider. Guzmáns universitet tilbyr overgangskurs i matematikk, og dette har gitt gode resultater. Lignende tilbud finnes også ved NTNU.

Guzmán har også tro på at spredning av suksesshistorier vil bidra til et mer positivt klima for matematikken, og at de mer morsomme sider av matematikken blir brukt i undervisningen. Guzmán har blant annet skrevet bøkene "Aventuras Mathemáticas", som er oversatt til flere språk, og den ferskere "The Countingbury tales" som også finnes på engelsk.

På hans nettsider finnes blant annet foredraget "The role of games and puzzles in the popularization of mathematics", samt foredraget han holdt ved NTNU torsdag.

Tekst og foto: Arne Asphjell