Overgangen fra videregående til universitet er spesielt vanskelig innen matematikkfaget. - Studentene har ikke lært å lære seg matte, sier den spanske professoren Miguel de Guzmán.
- Matematikk er et kritisk fag, det er innfallsporten til de fleste vitenskaper, hevder Miguel de Guzmán, professor ved Universidad Complutense de Madrid og leder av International Commitee on Mathematic Instruction i åtte år. Hvis matematikken neglisjeres, begrenses en students karrieremuligheter.
Guzmán er opptatt av at overgangen fra videregående skole til universitet skal bli lettere. - Det er ingen land som har klart å finne en tilfredsstillende løsning på dette, sier Guzmán. - Dette er et globalt problem.
Pedagogisk forvitring
Guzmán mener det er flere årsaker til problemet.
- Matematikkundervisningen har gjennomgått en "pedagogisk forvitring", matematikk undervises ikke på noen god måte i dag, hevder han. Lærerne forstår ikke at studentene ikke forstår. Det brukes for lite tid i klasserommet og på individuell oppfølging, ifølge studentene.
Fremfor alt lærer ikke studentene seg å lære matematikk. Matematikk er svært forskjellig fra andre fag - faget krever en konseptuell forståelse og en matematisk tankegang. Mange lærere i skolen mangler også dette, mener Guzmán, og da må det bære galt av sted. Som eksempel nevner han at matematiske bevis og logisk tenkning blir oversett, og at studentene ikke lærer å ta notater.
Individuell oppfølging
Guzmán har flere forslag til tiltak som kan redusere problemet. Han har tro på at en bedre dialog mellom lærere i videregående og ved universitetet vil være til hjelp.
Studentene må få mer individuell hjelp. Det kan skje ved å etablere et eget hjelpesenter, og å satse på individuell oppfølging fra læreren ved hjelp av e-post og egne nettsider. Guzmáns universitet tilbyr overgangskurs i matematikk, og dette har gitt gode resultater. Lignende tilbud finnes også ved NTNU.
Guzmán har også tro på at spredning av suksesshistorier vil bidra til et mer positivt klima for matematikken, og at de mer morsomme sider av matematikken blir brukt i undervisningen. Guzmán har blant annet skrevet bøkene "Aventuras Mathemáticas", som er oversatt til flere språk, og den ferskere "The Countingbury tales" som også finnes på engelsk.
På hans nettsider finnes blant annet foredraget "The role of games and puzzles in the popularization of mathematics", samt foredraget han holdt ved NTNU torsdag.
Tekst og foto: Arne Asphjell