MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Bachelorprogrammer til besvær (8.9.02, 21:15)

Kari Hag ser både svakheter og uklarheter ved de nye studieprogrammene.

Nettopp hjemkommet fra USA har jeg med blandede følelser vært med og oversendt forslag til studieprogrammer fra IME-fakultetet; forslag jeg ikke har vært med på å behandle eller kjenner bakgrunnen for i detalj. Jeg er ikke blitt mindre forvirret etter å ha lest notater fra NTNU sentralt og hørt Rektors immatrikuleringstale!

Er studieprogrammet i X bare et godt råd til studenten som er interessert i fagfeltet X, eller er det grunnlaget for en formell avtale mellom studenten og ansvarlige ved NTNU? Rektor heller tydeligvis mest til det første: "Det skal snekres gjennomtenkte studieløp med fornuftig progresjon, ikke som et påbud, men som et tilbud til studentene."

Så vidt jeg forstår, blir det en mulighet for å "snekre selv" og ta en fritt sammensatt bachelorgrad ut fra de generelle føringene om exphil/exfac, fordypning og bredde. Blir også disse studentene avkrevd en plan for studieløpet og fulgt opp?

Krav til bredde, exphil og exfac blir forhåpentligvis fastsatt på styremøtet 24.9. Siden NTNU er blitt "sist i klassen", er det vel naturlig at vi følger de andre universitetene der deres vedtak er sammenfallende. Det betyr spesielt at det blir opp til fakultetene (IME og NT bør koordinere ) å godkjenne plassering av exphil, og at exfac tilrettelegges ved de fakulteter/studier som har et slikt innføringskurs i dag. Når det gjelder krav til emnegrupper, har universitetene i Oslo og Bergen beklageligvis gått hver sin veg. Bergen har ikke breddekrav mens Oslo har krav til en emnegruppe nummer to. Siden Oslo er størst (!), og det fortsatt kreves 20 vekttall (60 stp) i to fag for undervisning i videregående skole, synes jeg vi skal slutte oss til Oslo-modellen.

Hva med de mange som ikke tenker å ta et treårig studium? Dette er en sammensatt gruppe. La meg trekke fram en kategori som jeg synes er spesielt interessant: allmennlærere som ønsker å viderekvalifisere seg. Her bør vi flagge årsenheter, i for eksempel matematikk og data.

Jeg tror det er svært viktig med bedre oppfølging av studentene i de allmenne studier, men det er nok marginalt hva vi kan gjøre med papirer og skjemaer. Rådgiving og samtaler må i det minste sterkt inn. En annen ting er at realfagstudiene bør være et godt alternativ til siv.ing.studiene! I de studieprogrammene jeg har sett, har de tre første semestrene vært fastlåst, mot fire for siv.ing. Videre har studieprogrammet i X stort sett bare faget X de første årene. Emner som støtter opp om X, blir beskåret eller kuttet og henvist til de åpne boksene i slutten av studieprogrammet. Er en slik organisering pedagogisk heldig? Den svekker snarere enn styrker faglig samarbeid og tverrfaglighet. Det var vel ikke meningen?

Kari Hag
Institutt for matematiske fag

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv