Ny bok: Åtte doser tverrfaglighet
(9.9.02) Hvordan virker hukommelsen? Er havet et utømmelig spiskammer? Og får Lisa det hun trenger på skolen? Dette er noen av problemstillingene som diskuteres i den rykende ferske boka "Forskning på tvers - tverrfaglige forskningsprosjekter ved NTNU".
Velsmakende miks
Åtte artikler, alle basert på forskningsprosjekter med støtte fra Program for tverrfaglig forskning ved NTNU, utgjør boka som foruten å kunne tilby lærdom og leseopplevelser, også markerer slutten på den første perioden av Program for tverrfaglig forskning.
Sju millioner kroner har hvert år i perioden 1998-2001 tilfalt programmet. 31 prosjekter fikk innvilget støtte, hvorav en fjerdedel nå er samlet mellom to permer.
- Boka er både til intern og ekstern bruk. Blant annet kan den brukes til å profilere NTNU overfor samarbeidspartnere, opplyser programsekretær Nina Sindre i Program for tverrfaglig forskning.
Noen hver med en viss akademisk bakgrunn bør kunne finne en godbit i en velsmakende miks av saker, servert i et innbydende format. Enda mer spiselig blir boka da den gjennomgående er krydret med godt språk.
Store spørsmål
Bakterier og andre demoner er tittelen på den første artikkelen i den tverrfaglige godbiten. Her tas leseren med på en rundreise i sykdommens historie. Intensjonen er å få tak på hvordan ulike typer medisinsk kunnskap utvikles, forstås, byttes eller brukes før og nå. Hvordan ble den vitenskapelige medisinen uttrykk for det vi kaller "rasjonelt", mens folkemedisin og alternative kunnskapsformer ble "barbariske"?
Er gjødsling av havet en farbar vei for å skaffe nok mat i en verden med 10-12 milliarder mennesker? Blir verdiskapingen fra levende ressurser i norske farvann viktigere enn oljen? Det er store spørsmål som diskuteres i artikkelen Et hav av muligheter.
Vesentlig mindre i kvantum, men ikke mindre ambisiøs, er forskningen som omtales i kapitlet Den gåtefulle hukommelsen. Ved å studere sammenhengen mellom nervecelleaktivitet og hjernefunksjonen hos rotter, søker et tverrfaglig forskningsteam i nevrovitenskap å forstå hvordan impulser i nerveceller fører til hukommelse.
Leken lesning
Er improvisasjon den dominerende og grunnleggende atferd i ethvert samfunn? Ja, hevder forskere ved NTNU i Improvisare necesse est, og argumentasjonen er fornøyelig.
Hva skiller vanlige og hverdagslige bevegelser fra danseriske bevegelser? Et tallrikt forskerteam byr leseren i La det swinge opp til en akademisk runddans som spenner fra å undersøke rytmikk på barneklinikken til å fordype seg i rytmer fra slagverk. En slager?
Blir Lisa kjørt til skolen?
Lisa går som kjent fortsatt på skolen. Men tripper hun så glad, eller blir hun kjørt i bil? Og hvordan står det til med arbeidsmiljøet hennes?
To forskningsprosjekter om barns oppvekstvilkår og livskvalitet ligger til grunn for et språklig fyrverkeri av en artikkel som tematisk burde appellere til en større lesergruppe. Både skolers inneklima og spørsmål rundt hvor mye frihet de små skal ha, er sentrale og brennaktuelle spørsmål i Lisa gikk til skolen.
I hver sin verden beskriver et biologisk bevaringsprosjekt i Madagaskars høyland, mens Fornyelse i tåkeheimen tar oss hjem igjen til NTNU og vårt eget strev med å kommunisere på tvers av faggrensene.
Står sterkt
De åtte artiklene er ikke tilfeldig valgt. Disse gjenspeiler alle de fire hovedområdene for Program for tverrfaglig forskning ved NTNU, som er: Bærekraftig produksjon og forbruk, Infrastruktur og livskvalitet, Teknologi, kunst og kulturendring, og Informasjon, kommunikasjon og kompetanse. Over 100 søknader ble levert. Søknadsvolumet tyder på at interessen for tverrfaglig samarbeid er stor i våre fagmiljøer, mener programsekretær Nina Sindre.
Hovedkriteriet for å få midler var at prosjektet engasjerte forskere fra både humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag på den ene siden og fra teknologiske og naturvitenskapelige på den andre.
Senere i september skal NTNUs styre ta stilling til om det skal bevilges støtte til en ny runde med tverrfaglige prosjekter.
Og "Forskning på tvers" finner du på Tapir.
Av Trond Oldertrøen |