MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Foreleser som stand-up (12.9.02)

Studentene fra multimediegenerasjonen ligger nå ved våre universiteter. De er oppvokst med sterke sanseinntrykk fra TV, video, musikkanlegg, film. Da holder ikke lenger det talte ord.

For å nå denne generasjonen bør en understøtte poeng med lyd, lys og bilder. De uttrykker seg kort og konsist. Analysene nedfelles i en fortettet sms/tekstmeldingsstil. Et resultat er et forslag om at vi forelesere skal evalueres med terningkast. Greit nok. Men hva impliserer terningkast 3? Er det en karakter for innhold? Pensumrelevans? Evne til pedagogisk formidling? For antrekk? Eller er det et uttrykk for forelesers samlede performance? Det siste alternativet er nok mest aktuelt. Derfor er jeg nå i full gang med å planlegge min neste forelesning/performance.

I høyre hjørne ved tavla plasserer jeg en dansetrupp i sorte trikoter. De skal bevege seg i takt med bakgrunnsmusikken som følger forelesningstema. I tillegg skal de rappe mine mest sentrale punchlines. Jeg står litt til venstre for tavla. Med fjernkontrollen kan jeg betjene de viktigste tekniske hjelpemidlene: røykmaskinen, lydanlegget, videokanonen, lyset, laptopen. Bak meg siver allerede lette, hvite tåkedotter fra røykmaskinen.

"Dagens tema er observasjonsmetoder," sier jeg, og lar poenget henge litt i en gyllen sky.

Jeg starter ikke lenger med å presentere disposisjonen for dagens forelesning. Har innsett at et resonnement i ti punkter blir for krevende å følge. I stedet deler jeg teksten inn i korte bolker á tre hovedpoeng. For det første, for det andre, for det tredje... Det virker strukturert & effektivt. Nesten som avisoverskrifter. Dette funker, for studentene er aktive. De sender sms som manifesterer seg som fortløpende tekster langs den digitale linja innfelt øverst på tavla. Her kommenterer de dagens forelesning. Og de er snart i gang med å diskutere hvor på terningen jeg skal plasseres.

Men ser de ikke litt ukonsentrerte ut? Litt blasse i blikket? Kvikt justerer jeg på opplegget. Legger inn et par hvileskjær med nordnorske understatements. For nå er dialekten min blitt en viktig medspiller. Jeg kan hente fra det mytiske, det mystiske, humoristiske. Imidlertid sier jeg aldri: "Har dere hørt den om....." Slike vitser er ikke min stil. En nordnorsk variant av Pirkka kunne egentlig passet meg godt. Da kunne jeg bruke mine fargerike særutrykk også i en akademisk sammenheng.

Men en slik stand-up-strategi er nok ukurant, selv innenfor et terningkastregime. I stedet velger jeg en mer subtil form, og lar mine ironiske utsagn understøttes av det manuelle etterslepet fra "Bob-bob, ikke sant?". Antydningens kunst. En talende håndbevegelse som jeg utfører synkront med dansetruppen.

Høstkolleksjonen er kommet. Jeg har derfor tatt kontakt med utvalgte boutiques downtown. De sponser dagens forelesning/performance. I sort Gucci og med høye støvletter får jeg underbygget poenget at det under observasjon er viktig å se godt. I tillegg blir jeg selv mer synlig. For talerstolene ved NTNU er fortsatt tilpasset personer på ca 1.80 (menn?).

I pausen skifter jeg antrekk. Foreleser må jo fornye seg. Jeg sklir tilbake til auditoriet i en rød, kort jakke over den lille, sorte. Via videokanonen legger jeg inn et bilde av en grønn kløvereng. Mot denne bakgrunnen foredrar jeg nå, stadig i tre punkter, om feltarbeid. Kan det gjøres klarere? Bør jeg kanskje legge inn litt roligere musikk? Kaizers Orchestra støyer noe over sine oljefat. Men dansetruppen kompenserer for musikkvalget. Nå serverer de mineralvann og tapas. Lett fingermat er in, og studentene kan fortsatt betjene sms-funksjonen på mobilen.

Forelesningen avsluttes som vanlig: På tavla blinker en neonfarget Cul8R!! (see you later på sms'sk). Jeg vil jo gjerne fremstå som litt fresh.

Så følger rulleteksten: "Dagens forelesning ble sponset av Norsk Tipping, Bello og Trøndelag Teater". Jeg forlater salen sammen med danserne. Og håper at det ikke blir trekk for den innprogrammerte utgangsmelodien. Brittney Spears' "Ooops I did it again" er helt antikvarisk. Men i hvert fall holder vi en taktfast rytme.

Tilbake i auditoriet sitter studentene og kaster på sine terninger mens det drysser gullstøv fra taket. Selv skal de ikke evalueres før i desember.

Av førsteamanuensis Berit Skog,
Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv