MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Bytog til Gløshaugen i 2005 (29.10.02)

Lerkendal blir en av de viktigste stasjonene når NSB skal gjøre Trondheim enda tøffere. Om tre år kan byen få sitt eget bytog. Se traseen her i Universitetsavisa.

Slik kan rutenettet til bytoget bli.
En ganske spesiell reise startet fra Trondheim Sentralbanestasjon klokka 13.30 tirsdag. Ombord i toget befant det seg inviterte gjester og store planer. Det endelige målet for ferden er å skaffe Trondheim et eget bytog.

Planlegger bytog
En stolt Erlend Solem, som er regionssjef i NSB, kunne fortelle tog-gjestene at idéfasen nå er over, og at den detaljerte planleggingen er begynt. Visningsturen med bytoget gikk fra Trondheim S og to mil sørover til nabokommunen Melhus. Her snudde toget og kjørte tilbake, via stasjonene på Lerkendal og Lade.

Kortere mellom bydelene
NSB og Jernbaneverket lanserte våren 2001 ideen om et bytog kjørt på eksisterende togspor i Trondheim. Hvis planene blir realisert, kan det komme til å knytte byen sammen på en helt ny måte. Ved å benytte eksisterende togtraseer vil over 100.000 av byens innbyggere få maksimum 900 meter til nærmeste holdeplass. Reisetiden mellom flere av bydelene vil også bli redusert.

Ta toget til Gløshaugen
For NTNU sin del blir det opprettet flere viktige stasjoner i nærheten av Gløshaugen og Lerkendal. Det kan bøte på den dårlige parkeringskapasiteten på denne campusen, hvis flere ansatte og studenter velger å pendle med bytoget. Dessuten vil det bli lettere å komme seg til disse områdene hvis en for eksempel bor i områder som Romulslia eller Nedre Elvehavn. Kjøretiden fra Lerkendal til Nedre Elvehavn blir sju minutter, anslår NSB.

Søker om 150 mill.
Men saligheten er ikke gratis. 150 millioner er prisen for bytoget. Ikke en ublu pris for et så godt tiltak, mente flere av politikerne som var med på turen. Kommunaldirektør i Trondheim, Magnus Heide Westerberg var den som snakket mest i klartekst;

- Hvis ikke samferdelsministeren nå kjenner sin besøkelstid og hoster opp 150 millioner kroner, så er det noe galt.

Venstre-politiker Torbjørn Bratt (til venstre) og regionsjef i NSB, Erlend Solem, diskuterer bytogets eventuelle framtid.
Kan bli pilotprosjekt
De største kostnadene er knyttet til å utbedre tunnelen som går under Tyholt, samt å lage en ny sving på banen ved Leangen. Men argumentene for å bruke penger på dette er bunnsolide, mener NSB;

  • Bytoget reduserer belastningen på veier og miljø og dobler antall veier til sentrum.
  • Bytoget kan realiseres raskt og relativt billig.
  • Bytoget er et rimelig pilotprosjekt.

    Det siste punktet viser til at det finnes lignende planer om bytog både i Bergen og Stavanger. Men i motsetning til Trondheim har ikke disse byene den samme infrastrukturen klar. Derfor mener NSB at Trondheim bør være en naturlig prøvekanin.

    Støtte fra politisk hold
    Både fylkesordføren i Sør-Trøndelag og ordføreren i Trondheim har nylig støtter prosjektet. Reginonsjef Solem har i første omgang søkt om 500.000 kroner i prosjekteringsmidler. Deretter må det altså 150 millioner til. Men Solem er optimistisk og tror på en jomfrutur i sommersol.

    - Jeg tror vi kan få på plass et bytog til sommeren 2005.

    Tekst og foto: Tore Hugubakken

  •