MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Nye møteplasser for lærerne (5.11.02)

Et nytt begrep er innført i den offisielle NTNU-terminologien: læringsarena. Primært for lærere, ikke for studenter.

En læringsarena er et produkt av kvalitetsreformen, og det er et forum for "erfaringsspredning og kompetanseutvikling". Det er nye møteplasser, der lærerne ved NTNU skal møtes for å utveksle erfaringer om de beste måter å drive undervisning på.

Prorektor Julie Feilberg klippet i går mandag en imaginær snor og åpnet fem læringsarenaer ved NTNU.
De senere årene er mange nye verktøy tatt i bruk i undervisningen, og det å håndtere nye pedagogiske hjelpemidler og teknikker på den best mulige måte kan være vanskelig. Derfor kan det være nyttig å lære av hverandre.

Fem ledere er utpekt
Prorektor Julie Feilberg og viserektor Kjell E. Malvig orienterte på møtet som ga startskuddet for at det nå etableres fem læringsarenaer, som alle har fått utpekt sine ledere:

  • IKT i læring – Arvid Staupe (data)
  • Læringsmål og vurderingsformer – Birger Bertheussen (pedagogikk)
  • Store fags pedagogikk – Lisa Lorentzen (matematikk)
  • Veiledning av grupper og bruk av læringsassistenter – Lars Johan Materstvedt (filosofi/medisin)
  • PBL-basert læring – Hans Petter Hildre (maskin)

    Studentene er ikke helt utelukket fra de fem læringsarenaene. Elin Bakås fra Studenttinget understreket at tilbakemelding fra studentene er viktig, og at studentene gjerne vil bidra i det arbeidet som nå settes i gang.
    70 prosjekter for forbedret læring
    En viktig del av kvalitetsreformen er å forbedre undervisningen, og ved NTNU er allerede 50 prosjekter i gang med dette mål for øye.

    Læringskvalitetsutvalget har nylig bevilget midler til 18 nye prosjekter i denne kategorien, så arbeidet på dette feltet er ganske intenst ved NTNU.

    - Vi er opptatt av å få synergieffekter og kunnskapsutveksling på tvers av prosjektene, sa prorektor Julie Feilberg som forklaring på at det nå etableres læringsarenaer.

    Kokebøker
    "Kokebøker" med tips om metodikk og gode råd om mulige fallgruber kan bli konkrete resultater fra arena-arbeidet.

    Det første arenamøtet ble avholdt for tre uker siden, og i midten av denne måneden vil arenalederne annonsere sine planer for aktiviteten i året som kommer.

    Tekst og foto: Arne Asphjell

  •