For mange IT-sjefer ved NTNU?
(13.11.02) IT-strategi, nye studieprogram og profilering av NTNU var sentrale saker i styremøtet på tirsdag. - Vi må skille mellom administrativ IT og IT brukt i forskning, sa styremedlem Bjarne Foss. – Jeg vil ikke skjele til sentral IT for å få mer IT inn i forskningen, sa han videre, og påpekte at saksnotatet ikke skilte godt nok mellom disse to IT-områdene.
- Jeg blir redd når jeg ser figuren som viser beslutningsmodellen for IT-spørsmål, sa Foss, og da siktet han til at beslutningsmodellen var altfor topptung. – Brukerne må kobles inn i prosessen, og IT-beslutninger må forankres i hele organisasjonen, understreket han.
Vil grafse til seg
En av næringslivets representanter i styret, Christian Thommesen, har selv IT-bakgrunn og ga sitt besyv med: - Felles IT-systemer må ha tillit hos brukerne, og må være basert på en felles plattform, sa han. - Hvis denne tilliten mangler, vil brukerne grafse til seg egne løsninger.
Han la til at det måtte være en uriaspost å være IT-sjef ved NTNU, der det er mange meninger om IT og mange som regner seg som eksperter.
- Det er ikke lurt å ha for mange ”fullfjærete” fakultetsenheter innen IT-sektoren, mente rektor.
Organisasjonsdirektør Trond Singsaas er øverste sjef på IT-feltet, og han mener at det egentlig er flere sjefer innen IT-regimet. Som eksempel nevnte han bl.a. studiedirektør og økonomidirektør.
Studier må ha kule navn
- Vær kreative med studiebetegnelsene, var studentrepresentantenes oppfordring da de nye studieprogrammene ble diskutert. - For 19-åringer som skal bestemme seg for studieretning, har det betydning at et studium høres spennende og kult ut, sa Hanne Skare Pedersen og nevnte ”Bachelor i Europakunnskap med fremmedspråk” som eksempel på en betegnelse med positiv effekt.
Bjarne Foss var bekymret for hvordan man skal få kommunisert at det er siv.ing.-studiet som skjuler seg bak master-studiene som nå skal tilbys, og foreslo å sette siv.ing. i parentes bak disse studiene. Studieavdelingen opplyste at departementet ikke ønsket dette, men at styret her er innstilt på å trosse departementet.
- I det videre arbeidet må det legges vekt på å få redusert antall gradsbetegnelser, sa rektor Hauge.
Få har hørt om NTNU
- Profilering av NTNU er en kontinuerlig prosess, understreket informasjonsdirektør Anne Katharine Dahl da hun la fram saksnotatet om NTNUs profilering og identitet. – I en skjerpet konkurransesituasjon er det viktig å bygge opp merkevaren NTNU, sa Dahl videre.
I en profilundersøkelse utført i oktober i år, er det bare 18 prosent som uten hjelp svarer at de har hørt om NTNU, men de fleste vet at det er et universitet i Trondheim. Det er derfor et stykke igjen til NTNU blir like godt kjent som NTH var.
- Dette er et spørsmål om tid. Det er bare å holde på og holde på, var de trøstens ord infodirektøren fikk med på veien av styrerepresentant Rigmor Austgulen.
Av Arne Asphjell |