MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UiO satser fem mill. på reklame (13.11.02)

Universitet i Oslo (UiO) skal bruke fem millioner kroner på å markedsføre seg.

Universitetet i Oslo har hatt hjelp av reklamebyrået Dinamo til å utarbeide en kommunikasjonsplattform. For dette arbeidet betalte universitetet en halv million kroner. Og nå er det bestemt at UiO skal satse ytterligere fem millioner i en markedsføringskampanje, skriver avisa Universitas. For to år siden kjøpte UiO også hjelp fra konsulentselskapet Geelmuyden.Kiese for å drive lobby-virksomhet på Stortinget.

Omfattende kampanje
Etter en anbudskonkurranse mellom 22 reklamebyråer er det selskapet JBR McCann som nå har fått kontrakten på å utforme profileringskampanjen, som skal være ferdig utviklet i løpet av desember. Dette innbefatter blant annet produksjon av kinoreklamer, en ny studiekatalog og messemateriell. Kampanjen skal bygges opp omkring de nye studieprogrammene som trer i kraft neste høst som følge av Kvalitetsreformen.

Informasjonsdirektør ved UiO, Helge Kjøllesdal, mener at kampanjen er en god investering.

- Andre skoler bruker tosifrede millionbeløp på markedsføring. Vi trenger å markedsføre den nye utdanningsreformen. Det viktigste for oss er ikke å bli så mye større, men at studentene som kommer hit har valgt oss på riktig grunnlag. Denne kampanjen skal gi potensielle studenter god nok informasjon om universitetet, sier Kjøllesdal.

"Et sted der man lærer å lære"
- Universitetet i Oslo skal ikke lenger fremstå som en kunnskapens høyborg, men være et kraftsenter for utdanning, sier konsulent Kristin Flagestad i JBR McCann. Byrået vil markedsføre UiO som en mellomstasjon, "et sted der man lærer å lære".

NTNUs Studieavdeling skeptisk
Det er foreløpig ikke klarlagt hvor stort NTNUs rekrutteringsbudsjett vil bli for sesongen fram til søknadsfristen 15.april neste år. Forrigie sesong brukte NTNU vel tre millioner kroner på ulike rekrutteringstiltak.

Ved NTNU er det Studieavdelingen som har overordnet ansvar for arbeidet med å rekruttere nye studenter. Ifølge Universitas er denne avdelingen skeptisk til å bruke reklamebyråer på samme måte som UiO nå skal gjøre;

- Det sender ut feil signaler å bruke slike reklameguruer. De klarer ikke å synliggjøre studietilbudene godt nok, sier førstekonsulent Stein Mjøen i Studieavdelingen til avisa.

Studenter som forbrukere
- Kommersielle markedsføringsbegreper blir tatt i bruk på grunn av mangel på bedre innsikt. Nå ser man på studenter som forbrukere og ikke som verdier i seg selv, sier Mjøen videre.

Han mener markedsføringen skaper en usunn konkuranseeffekt og utfordrer Universitetet i Oslo til å bruke rollefigurer som ikke er knyttet til forbruk.

Stein Mjøen har tidligere i et leserinnlegg her i Universitetsavisa stilt spørsmål om reklamebransjen melker utdanningssystemet.