Himmelfallen sensor
(19.11.02, 13:36) De fire studentgruppene på Drama grunnfag fikk alle toppkarakteren A for sine teaterprestasjoner.- Den eksterne sensoren var himmelfallen over ferdighetene til dramastudentene på Dragvoll, forteller førstelektor Vigdis Aune. - Vi har et premiekull denne høsten, jubler Aune, som mener de gode resultatene har flere årsaker enn godt studentmateriale. Ordningen med læringsassistenter har hatt meget god virkning, studentene er blitt mye flinkere til å skrive, forteller Aune.
God læringsmodell
Aune mener at læringsmodellen som er lagt opp for studentene, bidrar til gode resultater: Først har de fem uker teori (forelesninger), deretter en uke med refleksjon i grupper. I denne uka tildeles de eksamensoppgaven – dramatisering av et stykke. Aune opplyser at de foretrekker samtidsdramatikk for dette formålet, gjerne skrevet av helt unge folk. To av høstens stykker er skrevet av helt unge debutanter.
|
Se bildeserien fra eksamensoppførelsen av ”Heavy Mental”. |
Etter refleksjonsuka følger seks produksjonsuker som avsluttes med en visningsuke med fire åpne forestillinger før den avgjørende eksamensforestillingen som også er åpen for publikum.
Studentene skal skrive en produksjonsrapport om hele prosessen, fra dag en. Kombinasjonen av eksamensforestilling og rapport var altså så god for høstens kull at alle fikk toppkarakter!
Etter dette følger en uke med teori, og til slutt en uke med individuell hjemmeeksamen.
Noen blir profesjonelle skuespillere
- Hva blir det av studentene som uteksamineres på Drama – får de jobb?
- Mange blir kulturarbeidere lokalt eller regionalt, gjerne i en kommune, forteller Aune. Noen blir pedagoger, for eksempel ved folkehøgskoler, noen blir sceneinstruktører og noen frilans skuespillere. Noen søker også Statens Teaterhøgskole. Og noen blir kulturjournalister, legger hun til.
Tekst og foto: Arne Asphjell Les også om ”Råskap og tragedier på Dragvoll”: Se bildeserie
|