MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Himmelfallen sensor (19.11.02, 13:36)

De fire studentgruppene på Drama grunnfag fikk alle toppkarakteren A for sine teaterprestasjoner.- Den eksterne sensoren var himmelfallen over ferdighetene til dramastudentene på Dragvoll, forteller førstelektor Vigdis Aune.

- Vi har et premiekull denne høsten, jubler Aune, som mener de gode resultatene har flere årsaker enn godt studentmateriale. Ordningen med læringsassistenter har hatt meget god virkning, studentene er blitt mye flinkere til å skrive, forteller Aune.

God læringsmodell
Aune mener at læringsmodellen som er lagt opp for studentene, bidrar til gode resultater: Først har de fem uker teori (forelesninger), deretter en uke med refleksjon i grupper. I denne uka tildeles de eksamensoppgaven – dramatisering av et stykke. Aune opplyser at de foretrekker samtidsdramatikk for dette formålet, gjerne skrevet av helt unge folk. To av høstens stykker er skrevet av helt unge debutanter.

Se bildeserien fra eksamensoppførelsen av ”Heavy Mental”.
Etter refleksjonsuka følger seks produksjonsuker som avsluttes med en visningsuke med fire åpne forestillinger før den avgjørende eksamensforestillingen som også er åpen for publikum.

Studentene skal skrive en produksjonsrapport om hele prosessen, fra dag en. Kombinasjonen av eksamensforestilling og rapport var altså så god for høstens kull at alle fikk toppkarakter!

Etter dette følger en uke med teori, og til slutt en uke med individuell hjemmeeksamen.

Noen blir profesjonelle skuespillere
- Hva blir det av studentene som uteksamineres på Drama – får de jobb?

- Mange blir kulturarbeidere lokalt eller regionalt, gjerne i en kommune, forteller Aune. Noen blir pedagoger, for eksempel ved folkehøgskoler, noen blir sceneinstruktører og noen frilans skuespillere. Noen søker også Statens Teaterhøgskole. Og noen blir kulturjournalister, legger hun til.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Les også om ”Råskap og tragedier på Dragvoll”:
 Se bildeserie