MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

KURSDAGENE:
Priser for god undervisning og forskning (9.1.03, 11:04)

Professor Morten Levin ved Institutt for industriell økonomiledelse er tildelt prisen for pedagogisk nybrottsarbeid. Prisen for yngre lovende forskere gikk til dr.ing. Berit Løkengård Strand ved Institutt for bioteknologi.

Tradisjonen tro har Norske sivilingenørers forening benyttet Kursdagene til å dele ut NIF-prisene for forskning og undervisning. Prisoverrekkelsen fant sted i Studentersamfundet onsdag kveld.

Professor Morten Levin trakk i sin takketale fram flere som har vært med å påvirke ham i lærergjerningen - fra norsklærerinnen på gymnaset som bidro til at han fattet interesse for teknologi, og til den anonyme studenten som kom fram etter en masseforesning i F1 og sa: "Du Levin, det finnes andre måter å drive undervisning på."
Professor Morten Levin fikk prisen for pedagogisk nybrottsarbeid for undervisning i faget "endringsledelse". Hensikten med faget er å trene opp studentene til å kunne arbeide med organisasjonsutvikling/endringsledelse i organisasjoner. Samtidig skal det utvikles en solid faglig- teoretisk plattform for slikt arbeid. En grunnleggende utfordring for en slik målsetting er å skape en virkelighetsnær undervisning.

Ut av klasserommet
Levin har valgt en pedagogisk løsning som innebærer et tett samarbeid med bedrifter. Erfaringer og data fra bedriftene blir brukt i den daglige undervisninga. En primær datakilde er intervjuer med ansatte. Intervjuene skal beskrive sentrale sider ved arbeidssituasjon, problemer og utfordringer. Intervjuene ?streames? og legges ut på web, eller kopieres til en CD og utgjør det vesentligste datagrunnlaget for studentene. Det arrangeres også videokonferanser der studentene får ytterligere mulighet til å samle data.

Koplet opp til den daglige undervisningen er det anvendt metoder for å utvikle en evne hos studentene til å reflektere over egen læring. Samtidig har materialet gitt faglærerer innsikt i studentenes læringsprosess.

Alginatkapsler til celleterapi
Berit Løkensgard Strand ved Institutt for bioteknologi ble prisbelønnet for sitt arbeid med alginatkapsler til celleterapi. Prosjektet har tittelen "Alginat mikrokapsler til celleterapi - En studie av funksjonelle egenskaper av kapsler laget av naturlige og enzymatisk modifiserte alginater."

- Forskning er ikke et enmannsarbeid, understreket prisvinner Berit Løkensgård Strand da hun takket for prisen. - Vellykket forskning betinger et godt tverrfaglig samarbeid. Her får hun diplom og sjekk på 30.000 kroner av Reidun deLange, leder av NIFs fagråd.
Alginat mikrokapsler har tidligere vist seg å beskytte transplanterte celler mot kroppens avstøtningsreaksjoner. Alginater er sukkermolekyler som finnes hovedsakelig i tang. Celler blir innkapslet i alginatgelen når alginat molekylene kryssbindes med kationer, f.eks kalsium.

Når kapslene med celler transplanteres inn i kroppen, beskytter kapselen cellene fra kroppens immunforsvar. En kan tenke seg å kurere mange typer sykdommer ved å implantere celler som produserer et terapeutisk protein, blant annet diabetes ved transplantasjon av insulinproduserende celler.

Forbedrer egenskapene
Ved å bruke enzymer, kalt epimeraser, kan sammensetningen på alginatet forandres. Dette er viktig for alginatets egenskaper. Studiet har vist at alginatets egenskaper som kapselmateriale forbedres ved hjelp av ett av disse enzymene. Vi reduserer størrelsen, øker stabiliteten, minker permeabiliteten og øker biokompatibiliteten på kapslene med det nye alginatet.

I tillegg viser studien at en annen polymer som brukes i kapslene, poly-L-lysin, er toksisk og kan gi betennelse i kroppen. Ved hjelp av de nye kunnskapene om alginat mikrokapsler kan det lages kapsler med forbedrede egenskaper.

Tekst og foto: Synnøve Ressem og Arne Asphjell