MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

- Vent med valg av LMS-plattform (13.1.03, 00:14)

Norske skoler og universiteter bruker millioner av kroner på å velge en plattform å distribuere e-læring på. Pedagogikkprofessor Sigmund Lieberg mener de fleste er tjent med å vente med slike valg.

Til bladet Computerworld peker Sigmund Lieberg på at markedsføringen til mange av e-læringsselskapene indikerer at det er enkelt å ta ut e-læringsgevinst. Det er ikke tilfelle, e-læring er krevende, slår han fast.

NTNU er nå i ferd med å velge nytt LMS-system (Learning Management System). Et LMS er kort forklart et klasserom på nettet som både studenter og ansatte skal kunne bruke. Etter i lengre tid å ha prøvd ut systemet Coursekeeper i stor skala, men med blandede resultater, er det nå mest aktuelt for NTNU å velge et annet system.

Professor Lieberg ved Forsknings- og kompetansesenter for IT i utdanning advarer mot å låse seg til en plattform, og slår fast at et LMS ikke er en forutsetning for e-læring.

Les hele saken her.

I samme utgave av Computerworld er også NTNUs prosjektleder for LMS-prosjektet, Kirsti Rye Ramberg, intervjuet. Les intervjuet her.