MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

SVARER PÅ REALFAGMANGELEN:
Ny lektorutdanning ved NTNU (15.1.03, 14:14)

For første gang lanseres en pedagogisk utdanning basert på sivilingeniørgraden. De ferdige kandidatene kan gå rett inn som lektorer i realfag i videregående skole.

Det er foruroligende dårlig med realister i norske videregående skoler. Gjennomsnittsalderen på lektorene er godt over 50 år, og mange pensjonerer seg når de er etparogseksti. Rekrutteringen av nye realister er for lav til å dekke avgangen - og realfagene i seg selv står heller ikke så sterkt.

Myndighetene har lenge vært bekymret over denne situasjonen, og nå lanserer NTNU en ny lærerutdanning som skal bidra til å gjøre noe med den.

Skreddersydd
"Studieprogram i naturvitenskap og teknologi" tar opp sine første studenter til høsten. I større grad enn ved siv.ing.-studiet skal dette undervisningsopplegget ta utgangspunkt i en pedagogisk vinkling av fagene.

Studiet tar fem år og vil gi en grad som kalles "Master med lektorkompetanse". I denne ligger både en sivilingeniørgrad og formell pedagogisk kompetanse.

Enkelte fag, som matematikk, vil være felles for alle, men underveis i studiet vil studentene spesialisere seg i andre fag - som fysikk, kjemi eller informatikk.

Hvor mange studieplasser det blir, er ennå ikke avklart. Men NTNUs studiedirektør, Jon Walstad, er optimist: - Vi tar på oss en nasjonal oppgave, og håper at departementet vil gå inn med de midlene som trengs.

Walstad innrømmer at tiltaket nok ikke løser realfagkrisen i norsk skole, men understreker at ett sted må man begynne. - Om noen år vil det monne, er hans overbevisning.

Av Lisa Olstad