SVARER PÅ REALFAGMANGELEN: Ny lektorutdanning ved NTNU
(15.1.03, 14:14) For første gang lanseres en pedagogisk utdanning basert på sivilingeniørgraden. De ferdige kandidatene kan gå rett inn som lektorer i realfag i videregående skole. Det er foruroligende dårlig med realister i norske videregående skoler. Gjennomsnittsalderen på lektorene er godt over 50 år, og mange pensjonerer seg når de er etparogseksti. Rekrutteringen av nye realister er for lav til å dekke avgangen - og realfagene i seg selv står heller ikke så sterkt.
Myndighetene har lenge vært bekymret over denne situasjonen, og nå lanserer NTNU en ny lærerutdanning som skal bidra til å gjøre noe med den.
Skreddersydd
"Studieprogram i naturvitenskap og teknologi" tar opp sine første studenter til høsten. I større grad enn ved siv.ing.-studiet skal dette undervisningsopplegget ta utgangspunkt i en pedagogisk vinkling av fagene.
Studiet tar fem år og vil gi en grad som kalles "Master med lektorkompetanse". I denne ligger både en sivilingeniørgrad og formell pedagogisk kompetanse.
Enkelte fag, som matematikk, vil være felles for alle, men underveis i studiet vil studentene spesialisere seg i andre fag - som fysikk, kjemi eller informatikk.
Hvor mange studieplasser det blir, er ennå ikke avklart. Men NTNUs studiedirektør, Jon Walstad, er optimist: - Vi tar på oss en nasjonal oppgave, og håper at departementet vil gå inn med de midlene som trengs.
Walstad innrømmer at tiltaket nok ikke løser realfagkrisen i norsk skole, men understreker at ett sted må man begynne. - Om noen år vil det monne, er hans overbevisning.
Av Lisa Olstad |