Skal lære med "it´s:learning"
(16.1.03, 20:32) Endelig er NTNUs nye e-læringsplattform "it's:learning" på plass. |
Slik vil den se ut - døren inn til ditt nye klasserom! |
Etter langvarig uttesting av systemet Coursekeeper med blandede resultater, har NTNU nå bestemt seg for å satse på et annet produkt fra en annen leverandør. Kontrakten med Bergensfirmaet it:solutions om kjøp av nytt LMS-system (Learning Management System) ble undertegnet onsdag (15. januar). Systemet har i dag (torsdag) vært klart for pålogging for faglærere, prosjektledere og studenter ved NTNU.
Etter planen skulle kontrakten vært undertegnet i desember i fjor, men juridiske betenkninger fra begge sider forsinket prosessen.
- I siste fase brukte vi noe tid på å få på plass en skikkelig oppetidsgaranti for systemet. It:solutions garanterer nå for 99 prosent oppetid i kontortiden, sier Kirsti Rye Ramberg som leder prosjektet "IKT og læring".
Endring i NTNU er tøft
Rye Ramberg synes det har vært utfordrende å lede et endringsprosjekt ved NTNU.
- Det er noe vanskelig å gjennomføre et endringsprosjekt som e-læring i en så stor og forholdsvis lite endringsvillig institusjon, sier hun. Et problem, ifølge Rye Ramberg, er at organisasjonen er linjestyrt, og at personressursene er bundet opp til denne modellen. NTNU har foreløpig ikke nok trening i å drive endringsprosjekter, sier hun.
|
Kirsti Rye Ramberg er prosjektleder for it's:learning, NTNUs nye e-læringsplattform.
Foto: NTNU Info/Geir Otto Johansen |
- Arbeidskapasiteten er tilpasset organisasjonens daglige gjøremål, og det er lite rom for å løse saker som et prosjekt har behov for. Spesielt når disse behovene melder seg som hastesaker, sier Rye Ramberg.
Hun understreker imidlertid at samarbeidet med Studieavdelingen har vært utmerket. Hun hevder at prosjektet heller ikke har tatt lengre tid enn det ellers ville ha tatt. Derimot mener Rye Ramberg at krefter er brukt på enkelte ting som burde vært enklere.
For dårlige data
Det største problemet under implementeringen har vært at dataene fra Felles studentdatasystem (FS) ikke er gode nok. FS skal holde elektronisk orden på alle som studerer ved NTNU til enhver tid, med opplysninger om fag, eksamensmeldinger, og lignende.
Problemer oppstår når studenter ikke er tilknyttet riktige fag i FS, eller ikke er tilknyttet fag i det hele tatt. it's:learning baserer seg på disse dataene, og kan ikke fungere som et virtuelt klasserom når systemet ikke vet hvilket klasserom den påloggede studenten hører til.
FAKTA | DET STORE WEBLØFTET: Dette er tredje artikkel i en serie hvor vi presenterer nye og nyttige web-baserte verktøy for NTNUs ansatte og studenter. I Sentraladministrasjonen arbeides det nå med om lag 15 større prosjekter hvor målet er å gjøre datasystemer tilgjengelig på web. De to forrigie artiklene var:
Snart kan prosjektene styres via web
Embla blir NTNUs handleplass
Og her finner du tips om to andre nye og nyttige web-verktøy som nå er tilgjengelig:
Norsk-engelsk språkbase
Norsk nettleksikon
(NB! Artiklene er bare tilgjengelig for dem som er pålogget NTNUs intranett, Innsida). | Kapasitetsbegrensning
Prosjektlederen forteller at NTNU foreløpig har kjøpt kapasitet til å ha maksimum 200 brukere pålogget samtidig. Hun advarer mot at dette kan medføre problemer når studentene kommer for fullt nå i starten av semesteret. Foreløpig vil imidlertid NTNU kjøpe kapasitet etter behov, og vil øke brukergrensen når e-læring griper om seg for alvor.
Lurer du på hvordan it's:learning ser ut?
Du finner en demonstrasjon av plattformen på produsentens hjemmeside. Vi gjør oppmerksom på at NTNUs versjon ser noe annerledes ut, blant annet fordi den er den tilpasset NTNUs grafiske profil.
(NB! For å kunne se demoen må du ha Flash-spiller installert på pc-en.)
it's:learning vil bli tilgjengelig i en egen boks i høyre marg på Innsida (for studenter), på samme måte som Coursekeeper.
Pedagogikken overkjørt?
NTNU har fått kritikk fra pedagogisk hold for sin satsing på e-læring. Blant annet har en tidligere Professor II ved NTNU - Sigmund Lieberg - innvendt at
teknologien styrer pedagogikken, mens det ideelt sett burde vært omvendt. Universitetsavisa vil følge opp denne diskusjonen.
Av Tor H.Monsen |