MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Busstilbud til Dragvoll reduseres (17.1.03, 10:51)

Fra 3. februar fjernes bussruta mellom Kroppanmarka og Dragvoll. Det rammer mange ansatte og studenter.

Bente Andresen (til venstre) og Ragnhild Gellein får dårligere busstilbud fra 3. februar.
I snart sju år har bussen fraktet Bente Andresen fra Heimdal til arbeidsplasssen på instituttkontoret til Filosofisk institutt på Dragvoll. Fra 3. februar er det slutt. Team Trafikk har nemlig valgt å legge ned bussruta hennes som ledd i en større ruteomlegging. Akkurat det synes Andresen er håpløst.

Kjært busstilbud i mange år
- Jeg bor på Heimdal og har benyttet dette utmerkede tilbudet i mange år. Det er mange studenter og ansatte som tar denne bussen, og den er alltid full om morgenen. En nedlegging vil få betydning for mange passasjerer. Nå blir det svært tungvint for mange å komme seg på jobb, sier Andresen.

Lengre bussvei
Nå må hun og de andre ta buss inn til sentrum først, for så å hoppe på en ny buss som tar dem opp til Dragvoll. Det tar lengre tid og er mer upraktisk. Det er ikke krise, men irriterende å få et dårligere tilbud enn det en har i dag, synes Andresen.

Foreslår arbeidsbusser
Sammen med flere andre NTNU-ansatte har hun skrevet brev til Team Trafikk og bedt om at det blir satt opp arbeidsbusser om morgenen og om ettermiddagen. Men hun vet ikke om de bryr seg om klagene.

Andresen er også svært skuffet over at passasjerene ikke har fått vite om nedleggelsen. Tilfeldighetene gjorde at hun fikk nyss om dette.
- Det burde da i det minste gå an å henge opp plakater og informere passasjerene om dette, synes hun.

Bevarer allikevel én morgenbuss
Når Universitetsavisa kontakter Team Trafikk for å formidle skuffelsen fra busspassasjerene, har selskapet gjort halvomvending og funnet ut at de allikevel skal bevare morgenbussen.
- Vi har sett at endringene spesielt rammer arbeids- og skolereiser om morgenen til Dragvoll og Heimdal, sier Jon Sætertrø, avdelingssjef for bussdrift i Team Trafikk.

Etter først å ha lagt ned rutetilbudet på denne strekningen og trykket opp ruteheftet, fant Team Trafikk ut at de allikevel ville bevare morgenbussen fra Heimdal, slik at studenter og ansatte er på plass på Dragvoll noen minutter før 08.00. De andre bussavgangene fra og til Kroppanmarka/Heimdal er skrinlagt.

Nytter å klage
- En halv seier, sier Andresen, som dermed har fått tro på at det nytter å klage.

Av Tore Hugubakken

Også bussen opp til Skistua er innstilt.