MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Eksamen med alle hjelpemidler tillatt (21.1.03, 11:17)

Under eksamen i faget Teknologiledelse 2 like før jul, fikk kandidatene full adgang til nettet og de kunne sende e-post til andre kandidater. Dette var NTNUs første helelektroniske eksamen.

- Det vi egentlig ønsker å teste ved eksamen, er studentens evner som arbeidssøker, sier faglærer Gunnar Wille. Derfor mener han det er viktig at det skapes en eksamenssituasjon som er relevant og stimulerende for kandidaten.

Full åpenhet
Ved eksamen i faget Teknologiledelse 2 har han lagt opp til full åpenhet med adgang til all mulig informasjon - faglitteratur, eget materiale og alle annen info som finnes på nettet. For å oppnå dette måtte eksamen selvsagt avvikles på en datasal der kandidatene hadde full tilgang til nettet.

Professor Gunnar Wille.
Wille gikk til og med så langt at han tillot at kandidatene kommuniserte innbyrdes under eksamen. Hele pensum var lagt ut på nettet og gjort søkbart, og studentene kunne diskutere med sine gruppepartnere fra øvingene i faget, via nettet.

Som i arbeidslivet
- Aktiv søking etter informasjon, initiativ for å avklare problemstillinger og bred anvendelse av kunnskap og ferdigheter er naturlige elementer som må mestres og anvendes for å utarbeide løsninger. Det er slik vi gjør det i arbeidslivet også, understreker Wille.

- Høstens øvingsopplegg i faget har bygd på samme filosofi, og studentene har gitt uttrykk for at de liker dette opplegget meget godt, forteller Wille.

- Å teste kunnskaper og ferdigheter i en situasjon som er mest mulig lik den man møter i arbeidslivet er helt i tråd med Kvalitetsreformens intensjoner, understreker han.

Gikk greit
NTNUs første helelektroniske eksamen forløp uten store tekniske komplikasjoner. 57 studenter gikk opp i faget. Riktig nok fikk 8 av dem problemer med å komme inn i systemet på grunn av varierende praksis for passord ved de ulike avdelinger ved universitetet.

- Vi skal luke bort disse problemene til neste databaserte eksamen, forsikrer ITEAs ansvarlige for opplegget, Sverre Stornes.

Av Arne Asphjell