Eksamen med alle hjelpemidler tillatt
(21.1.03, 11:17) Under eksamen i faget Teknologiledelse 2 like før jul, fikk kandidatene full adgang til nettet og de kunne sende e-post til andre kandidater. Dette var NTNUs første helelektroniske eksamen. - Det vi egentlig ønsker å teste ved eksamen, er studentens evner som arbeidssøker, sier faglærer Gunnar Wille. Derfor mener han det er viktig at det skapes en eksamenssituasjon som er relevant og stimulerende for kandidaten.
Full åpenhet
Ved eksamen i faget Teknologiledelse 2 har han lagt opp til full åpenhet med adgang til all mulig informasjon - faglitteratur, eget materiale og alle annen info som finnes på nettet. For å oppnå dette måtte eksamen selvsagt avvikles på en datasal der kandidatene hadde full tilgang til nettet.
|
Professor Gunnar Wille. |
Wille gikk til og med så langt at han tillot at kandidatene kommuniserte innbyrdes under eksamen. Hele pensum var lagt ut på nettet og gjort søkbart, og studentene kunne diskutere med sine gruppepartnere fra øvingene i faget, via nettet.
Som i arbeidslivet
- Aktiv søking etter informasjon, initiativ for å avklare problemstillinger og bred anvendelse av kunnskap og ferdigheter er naturlige elementer som må mestres og anvendes for å utarbeide løsninger. Det er slik vi gjør det i arbeidslivet også, understreker Wille.
- Høstens øvingsopplegg i faget har bygd på samme filosofi, og studentene har gitt uttrykk for at de liker dette opplegget meget godt, forteller Wille.
- Å teste kunnskaper og ferdigheter i en situasjon som er mest mulig lik den man møter i arbeidslivet er helt i tråd med Kvalitetsreformens intensjoner, understreker han.
Gikk greit
NTNUs første helelektroniske eksamen forløp uten store tekniske komplikasjoner. 57 studenter gikk opp i faget. Riktig nok fikk 8 av dem problemer med å komme inn i systemet på grunn av varierende praksis for passord ved de ulike avdelinger ved universitetet.
- Vi skal luke bort disse problemene til neste databaserte eksamen, forsikrer ITEAs ansvarlige for opplegget, Sverre Stornes.
Av Arne Asphjell |