OPPSKRIFT FOR KREATIVITET: - Reduser professorlønna!
(22.1.03, 16:25) Utsagnet kommer fra entreprenør-guru Ken Morse fra Massachusetts Institute of Technology (MIT). Det kjente lærestedet har gjort nettopp det, og i bytte gitt professorene en "kreativ fridag" i uka. |
- Hvordan skal vi få den store hop av våre ansatte til å bli mer interessert i nyskaping, spurte professor Ingvald Strømmen (t.h.) entreprenørguruen fra USA. - Kutt lønna til professorene med 20 prosent og la dem få en dag fri til å komme i kontakt med "the real world", var det kontante svaret. MIT har gjort nettopp det, men så var kanskje lønna i millionklassen før kutt? |
- Jeg har bare sju års erfaring som professor, sa Morse da han innledet sin gjesteforelesning om entreprenørskap ved NTNU. - Før det jobbet jeg i "the real world", la han til.
Mannen som selv har etablert et halvt dusin bedrifter - alle vellykkede, unntatt en - kom med flere finter til de som sitter i trygge jobber i det offentlige.
- En entreprenør må være konsentrert om "action". Hvis du ikke er det, må du skaffe deg en jobb i det offentlige, mener Morse. - Det som drives godt ved MIT, er drevet av studenter. Hold administrasjonen unna, la han til.
Klare meldinger til de unge
Morse foredro for et auditorium fullpakket av studenter, og han kom med flere oppfordringer til unge tilhørere.
- Hvis du er intelligent og energisk, skaff deg en jobb i et veldrevet firma i vekst de første årene etter endt utdanning, anbefalte Morse.
- Men etter 6-7 år vil du føle det som om du har håndjern på, og da hopper du av og etablerer egen bedrift.
- Jobber du i en bedrift der det foregår snusk - kom deg bort fortest mulig, tenk på ditt eget ry.
- Norge er ditt land, din økonomi og din framtid - dere har en rolle i å bygge landet, understreket han overfor lydhøre studenter.
|
- This guy's got it, utbrøt Morse etter en kort dialog med den lokale entreprenør Magnus Hakvåg (ryggen til kamera) på første benk. Hakvågs bedriftsetablering er tidligere omtalt i UA. Målbevisste Magnus kan fortelle at han nå går sterkt inn for å bygge opp seg selv som merkevare, og det er en av årsakene til at han for tiden framstår med en noe særegen frisyre (noen små fletter og en rød topp kan skimtes på bildet). |
Dårlig attest til Norge
Norge ligger litt bak resten av verden, hevder Morse.
- Dere er heldige som har mye penger, men dere har en kultur som motarbeider fornyelse. Hva er det nordmenn hater mer enn fiasko, spurte han. - Svar: suksess. Dere må slutte med å være misunnelige på folk som gjør det bra. De skal hylles og feires!
I Europa har det ikke vært skapt nye arbeidsplasser på tjue år. Flere inkubatorer er etablert, men de gjør det bare lettere å feile i litt saktere tempo, var den ironiske kommentaren fra suksess-amerikaneren.
Læring eller arv?
Er entreprenørskap et medfødt talent eller kan det læres? Ifølge Morse er det litt begge deler, og det kan avgjort læres. - Du kan prøve og feile og lære det på den måten, men da oppnår du kanskje ikke suksess før du er 200 år gammel, sa han.
- Men du kan også skaffe deg et kart over terrenget, og det er det MIT prøver å gi studentene med sine mange kurs i entreprenørskap. Men emnet må ikke behandles på akademisk vis, poengterte han, og oppfordret studentene selv til å holde helgekurs i entreprenørskap.
Morse mener også det kan være viktig for suksess som entreprenør at man har gode rollemodeller.
- Var dine foreldre entreprenører, eller har du en halvdum onkel som har gjort det godt og kjører fin bil? Du kan også lære entreprenørskap ved frokostbordet, påpekte han.
FAKTA | Noen læresetninger fra Morse:
For å skaffe finansiering, 3F: Friends, family and fools.
Basis businessregel 1, CFIMITYM: Cash flow is more important than your mother.
Basis businessregel 2: You have to have more money coming in than going out.
| Ærlighet
- En entreprenør må ha absolutt integritet. Bare du kan ødelegge ditt eget rykte, og har du først ødelagt ditt gode ry er det umulig å gjenopprette. Men en ærlig konkurs er ingen skam, det gir viktig lærdom, poengterte Morse, og mante til å ta godt vare på kundene. I et gitt år kommer 80 prosent av omsetningen fra gamle kunder, minnet han om.
Ansett de beste
- Fokuser på milepælene: Technical proof, første kunde, første kundeleveranse, cash flow break even, ansett de riktige folkene.
- De du ansetter, må være dyktigere enn gjennomsnittet av de ansatte du allerede har. A-folk rekrutterer A-folk, B-folk rekrutterer C-folk som igjen rekrutterer D-folk, og du fyller opp bedriften med "dogs". Sørg for å få inn lidenskapelige markedsfolk med solid erfaring. Vær oppmerksom på at salgsfolk ikke er en laverestående form for liv, de er nødvendige i en vellykket bedrift - pengene må jo komme inn, gjentok guruen fra Amerika.
- Tiden er en fiende for den som skal bygge opp en bedrift, sa Morse, - og derfor er det viktig å kjenne til fallgruvene og å jobbe raskt.
Morse avrundet sin forestilling (hans gjesteforelesning fortjener den betegnelsen) med denne paradoksale replikken: - Jeg tror ikke 1000 prosent på det jeg selv har sagt.
Tekst og foto: Arne Asphjell |