Moro med VG og Dagbladet
(28.1.03, 22:01) Da NTNU-studenten Haakon Elnan Aune startet opp den satiriske nettavisa Vagbladet, stjal han logoen fra Dagbladet. Det likte tabloidavisa dårlig. Hver uke oppsummerer Nytt på Nytt-gjengen i NRK uka som gikk med skjevt blikk og skarpe kommentarer. Etablererne av den nystartede satireavisa Vagbladet.no tar sikte på å lage nyhetssatire omtrent samtidig som nyhetene oppstår.
|
Håkon Elnan Aune er en av tre som prøver å lage nyhetssatire hver dag. |
Kopierte Dagbladet
Det er "Dusj Tekstbyrå" som står bak nettavisa som ble lansert på nyåret. Hele 7.000 personer har hittil vært innom og kikka på det alltid blodferske satirenettstedet. Kikket gjorde også sjefene i Dagbladet, men de likte ikke at nettavisa hadde kopiert deres logo og brukt den til eget formål. Vagbladet valgte derfor å skifte logo etter å ha blitt utsatt for et visst press fra storebror i Akersgata. Samtidig fikk redaksjonen enda mer blod på tann i sin iver etter å harselere med tabloidenes virkelighetsbeskrivelse.
Filosofistudent og humorist
- Det er VG som er verst. Vi prøver å ta den måten de presenterer sakene på, ikke det de skriver om, forteller Håkon Elnan Aune, filosofiststudent og tekstforfatter i Dusj. Aune har bakgrunn fra ymse revy- og standup-aktiviteter i Trondheim. Hver dag snekrer han og kollegene Stian Hovland Pedersen og Flemming Hofmann Tveitan sakene som de legger ut i nettavisa.
Men alle synes ikke Vagbladet er morsom. Nettavisen sier i en omtale at sakene som har blitt publisert så langt til og med ville blitt forkastet i de fleste russeaviser.
- Vi har fått mest skryt, sier Aune og forteller at til og med en aldeles ekte journalist har tilbudt seg å skrive litt for dem. Her kan han nemlig lage saker han ikke kan skrive i eget magasin.
Nettavis i startgropa
Nettavisa redigeres etter egen "Vær morsom"-plakat, et alternativ til pressens "Vær varsom"-plakat som også er ledesnor for den avisa som du nå leser (Universitetsavisa, om du skulle være i tvil). Dekningsområdet for Vagbladet spenner ellers særdeles vidt og bredt. Det omfatter Norge, Irak, Europa, USA, Verden og Øksnes Komune.
Men blir dette nok en nettside som etter noen måneders aktivitet legges brakk?
- Så lenge vi har lyst til å kommentere ting, så vil vi gjøre det. Vi er fortsatt i startfasen med denne avisa. Det kommer mer, lover Aune.
Amerikansk forbilde?
Det vil ikke forbause oss om Aune og hans kolleger har hentet inspirasjon fra satiriske nettaviser i andre land. En av de mest kjente er amerikanske The Onion, som opprinnelig startet som studentavis ved University of Wisconsin i 1988. I 1996 ble nettversjonen lansert og denne har etterhvert utviklet seg til å bli en nasjonal satireavis i USA. Avisa kommer ut hver torsdag.
Av Tore Hugubakken |