MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Fysikk og modenhet (13.2.03, 13:06)

Fysikkprofessor Alex Hansen innrømmer èn feil: Han skulle ikke ha behandlet sine studenter som voksne mennesker.

Strykprosenten i faget "Fysikk for elektro og kybernetikk" var svært høy. En gruppe studenter tipset UA om dette og ga meg - foreleseren - skylden for det mildt sagt svake resultatet. Jeg svarte at dette er fraskrivelse av ansvaret for egen læring fra studentenes side. "Under dusken" har i siste nummer (3/2003) en artikkel om denne saken, hvor noen av de samme studentene fra UA-artikkelen gjentar at skylden for eksamensresultatet ikke ligger hos dem.

Jeg gjentar at dette er ansvarsfraskrivelse. Studentene strøk ganske enkelt på grunn av at de ikke hadde arbeidet med faget. La meg sitere to brev jeg har fått de siste dagene:

"Pinlig lavt oppmøte"
"Jeg var en av dine stud.ass'er i fysikk forrige semester. Etter å ha lest mye om konflikten som har oppstått, følte jeg meg forpliktet til å si at jeg deler ditt syn.

Tror en med sikkerhet kan si at ingen av studentene "slet seg ut" i arbeid med faget.

For situasjonen var at nesten alle hadde fått tak i løsningsforslagene, som lå ute på den nå nedlagte web-siden "koking.no". Dette vistes veldig godt da jeg rettet øvingene. Mange kokte helt ukritisk og lærte nok tilnærmet ingen ting på å gjøre øvingene.

Kanskje skulle vi stud.ass'er vært flinkere til å gi tilbakemelding på dette.

Ellers var jo oppmøtet på veiledningstimene vi holdt pinlig lavt. Vil tippe at kanskje mellom 10 og 20 personer møtte opp i snitt. Her hadde de anledning til å stille spørsmål."

"Begynt av feil grunn"
Her er et brev fra en stipendiat ved Elektro:

"Jeg leste akkurat om det katastrofale eksamensresultatet i fysikk for elektrostudentene, i Universitetsavisa.

Ville bare gi deg litt støtte i at mange av studentene på Elektro ser ut til å ha fått en feil holdning til sin studiesituasjon. Jeg er selv sivilingeniør fra Fysikk og har vært stipendiat på Elektro i mer enn 4 år, og mitt inntrykk fra diverse veiledning i fag og labber er at studentene her har altfor lett for å ty til koking istedenfor å sette seg inn i de faga de har på en ordentlig måte. Det virker nesten som de har begynt på studiet av litt feil grunner og derfor savner den motivasjonen som trengs for å klare å lære seg litt mer krevende fag.

Jeg synes universitetet må begynne å ta konsekvensene av de dårlige eksamensresultatene (som man har fått i lengre tid nå!), og begrense studieopptakene på en eller annen måte. Det betyr selvfølgelig også at studenttallet må ha mindre betydning for bevilgningen av midler til instituttene.

De flinke studentene, som faktisk også finnes på Elektro, får heller ikke noen optimal studiesituasjon slik tilstanden er akkurat nå.

Lykke til."

Utrolig lesning
En av studentene som sto frem i UA, skriver i en slags dagbok på sine hjemmesider: "Fysikk-eksamen gikk til helvete. De to siste ukene av livet mitt har vært helt bortkasta, for eksamen handla om noe helt annet enn det vi alle trodde var pensum..."

Dette er helt utrolig lesning for meg. Gang på gang gikk jeg gjennom oppgaver som lå svært tett opp til de som faktisk ble gitt til eksamen. Jeg gjentok om og om igjen at dette stoffet var helt sentralt. Hvordan er det mulig å ha unngått å få dette med seg? Hva var det de holdt på med under forelesningene?

Den 11. februar publiserte UA et leserbrev fra studentene som opprinnelig hadde kontaktet UA. I dette lesebrevet går de løs på UAs journalist for at det opprinnelige intervjuet med dem ble til et personangrep på meg. Imidlertid sier redaktøren i en kort kommentar under leserbrevet at teksten i den opprinnelige artkkelen delvis var basert på e-post fra studentene og at hele teksten ble lest opp for dem før publikasjon.

Er da ikke dette nok et eksempel på ansvarsfraskrivelse? De går ut med et kraftig personangrep offentlig, men da den det gjelder tar til motmæle, blir de plutselig fromme og legger skylden på mediet de har kontaktet.

Feil å behandle dem som voksne
Dette er et alvorlig problem. Det ser ut til at en kultur hvor studentene ser på seg selv som kunder ved universitetet, er i ferd med å bre seg. Læringen skal skje uten anstrengelse og når resultatene uteblir, er det institusjonens feil. Faktum er - og her siterer jeg kollega Martin Ystenes - at det er samfunnet som er kunden. Studentene er råstoffet. Hver enkelt student koster hele skatteinnbetalingen fra en vanlig lønnsmottager. Kan hver og en av disse studentene se en industriarbeider i øynene og si at "jeg fortjener alt du betaler i skatt"?

Den feilen jeg gjorde i SIF 4004, var at jeg behandlet studentene som voksne. Jeg skulle ha behandlet dem som det de faktisk er.

Alex Hansen
Institutt for fysikk
NTNU

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv