MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Ansvar er ingen kake (14.2.03, 13:48)

Spørsmål: Hvem sitt ansvar er det at over 60 prosent av studentene strøk i SIF4004 Fysikk? Svar: Alles.

Ansvar er ingen kake der man deler ut biter, og størrelsen på biten du får korresponderer din tildelte del av ansvaret. Det er studentenes oppgave å ta ansvar for egen læring. Det er faglærers ansvar å gjøre undervisningen best mulig. Det er NTNUs ansvar å legge forholdene til rette for at undervisningen kan skje på best mulige vilkår. Det er både studentenes og deres lærere i tidligere utdanning sitt ansvar at studentene stiller med de påkrevde forkunnskapene til å ta kurset. Og så videre.

At studenten ikke lever opp til sitt ansvar rokker ikke ved faglærers ansvar, og motsatt. Jeg studerer på fysikk selv, og har som alle andre opplevd min del av utilfredsstillende prestasjoner både fra faglærere og studenter, (ikke minst mine egne prestasjoner). Det hjelper lite å skylde på hverandre, vi må være konstruktive. Hvordan kan vi forbedre undervisningen og studentenes forkunnskaper og innsats? Jeg føler ikke at nivået debatten ligger på i øyeblikket er konstruktiv.

Jeg mener at svaret på dette må finnes i et samarbeid mellom foreleser og studenter. Som et ledd i Kvalitetsreformen vil det snart bli innført et omfattende kvalitetssikringssystem både sentralt og på de enkelte institusjonene, der alle involverte blir evaluert og forsøkt forbedret. Vi får håpe at dette fører til en konstruktiv dialog og reelle forbedringer, slik navnet på reformen lover.

Eirik Paulsen
leder Studentutvalget siv.ing.

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv