LESERBREV Ansvar er ingen kake
(14.2.03, 13:48) Spørsmål: Hvem sitt ansvar er det at over 60 prosent av studentene strøk i SIF4004 Fysikk? Svar: Alles. Ansvar er ingen kake der man deler ut biter, og størrelsen på biten du får korresponderer din tildelte del av ansvaret. Det er studentenes oppgave å ta ansvar for egen læring. Det er faglærers ansvar å gjøre undervisningen best mulig. Det er NTNUs ansvar å legge forholdene til rette for at undervisningen kan skje på best mulige vilkår. Det er både studentenes og deres lærere i tidligere utdanning sitt ansvar at studentene stiller med de påkrevde forkunnskapene til å ta kurset. Og så videre.
At studenten ikke lever opp til sitt ansvar rokker ikke ved faglærers ansvar, og motsatt. Jeg studerer på fysikk selv, og har som alle andre opplevd min del av utilfredsstillende prestasjoner både fra faglærere og studenter, (ikke minst mine egne prestasjoner). Det hjelper lite å skylde på hverandre, vi må være konstruktive. Hvordan kan vi forbedre undervisningen og studentenes forkunnskaper og innsats? Jeg føler ikke at nivået debatten ligger på i øyeblikket er konstruktiv.
Jeg mener at svaret på dette må finnes i et samarbeid mellom foreleser og studenter. Som et ledd i Kvalitetsreformen vil det snart bli innført et omfattende kvalitetssikringssystem både sentralt og på de enkelte institusjonene, der alle involverte blir evaluert og forsøkt forbedret. Vi får håpe at dette fører til en konstruktiv dialog og reelle forbedringer, slik navnet på reformen lover.
Eirik Paulsen
leder Studentutvalget siv.ing. |