LESERBREV Høye strykprosenter i fysikk
(19.2.03, 14:10) Universitetsavisa har flere ganger pekt på problemet med de høye strykprosentene i noen emner ved NTNU. Slike tall kommer, ser vi, både innenfor realfag-, teknologi- og humaniorastudiene. Flere ganger er fagområdet fysikk satt i fokus, nå senest ved at en av våre faglærere nå får gjennomgå i flere lokale media. Det skjer altså at ulike fysikkemner av og til og får høye strykprosent. Er det berettiget? Er instituttet bekymret? Vil instituttet ta opp dette til drøfting?
Som instituttleder og som leder for undervisningsutvalget ved Institutt for fysikk kan vi garantere at slike strykprosenter og slike oppslag bekymrer oss. Dette har flere aspekter, noen skal nevnes her.
Vi behandler de synspunkter som kommer fra studentene - både enkeltstudenter og gruppevis. Klager kan komme i mange former og bli framført på forskjellige måter. Referansegruppenes synspunkter og drøftinger er viktige, oftest meget konstruktive og vi setter selvfølgelig pris på dem.
I tilfellet SIF 4004 Fysikk, har det blitt rettet kritikk mot altfor vanskelige øvingsoppgaver samt mot at pensum ikke var helt fastlagt ved kursets start. Vi vil understreke at instituttet selvfølgelig vil ta opp også dette til drøfting. Vi vil gå gjennom våre kvalitetsrutiner og introdusere forandringer. Det aktuelle oppgavesettet ble gitt av lærere med lang erfaring. Samarbeid med tidligere faglærer garanterte i dette tilfelle også kontinuitet.
Vi ønsker ikke her å gå inn i en debatt, men understreke at studiene forutsetter aktiv studentdeltakelse, at øvinger gjennomføres etc. At detaljer i pensum kan forandres når man ser at spesielle momenter har blitt særlig vektlagt i forelesningene er ikke uvanlig. En lærer må ha frihet til å, for eksempel, korte ned enkelte deler underveis og introdusere detaljforandringer i pensum.
SIF 4004 eksamen har skapt en debatt som ikke har kommet andre emner og institutter med like høy strykprosent til del. Delvis er vel dette skjedd fordi faglærer har blitt intervjuet og tatt til motmæle. Vi er imidlertid skuffet over den harde skyts mot faglærer som enkelte studenter retter via e-post og på enkelte nettsider. Det er nå på tide å avlaste faglærer fra dette skytset. Vi har derfor bedt faglærer om å videresende e-post i saken til undertegnede.
Vi hadde ønsket at studentene ved NTNU kunne diskutere undervisningsopplegg på en konstruktiv nivå - slik som referansegruppen i dette tilfelle gjør.
Stor strykprosent oppleves ikke av lærerne ved instituttet som en positiv ting, det kan vi forsikre. Det er tungt for både lærere, studenter og institutt å registrere at så mange studenter ikke har oppnådd kunnskaper og faglig forståelse nok til å stå i eksamen. La oss i fellesskap fortsette arbeidet for å heve kvaliteten i studiene! Instituttet vil vie oppmerksomhet overfor sine store introduksjonsfag.
Anders Johnsson (Instituttleder, Institutt for fysikk)
Anne Borg (Leder, Undervisningsutvalget ved Institutt for fysikk) |