LESERBREV Fysikk og stryk
(3.3.03, 11:39) Jeg underviser grunnkurset i anvendt geofysikk (SIG4002) for studieretningen Geofag og petroleumsteknologi. Dette faget er en direkte fortsettelse av fysikk-undervisningen ved at prinsippene i fysikken anvendes for undersøkelse av undergrunnen. Jeg får således et inntrykk av studentenes forståelse av fysikken. Jeg har ikke undersøkt hva fysikkfagene fra videregående inneholder, men fysikkpensumet for våre GP studenter har jeg studert og det inneholder alle elementer som behøves for geofysikken.
Min erfaring er at de fleste studentene har hatt et for kortvarig forhold til fysikk. Med det mener jeg at undervisningen i fysikk i videregående har sviktet. Da må studentene ved NTNU konsentrere seg om å "regne oppgaver" for å ha noe håp om å stå til eksamen. Når imidlertid selve forståelsen av stoffet er så liten at de ikke greier å se likheten mellom en eksamensoppgave og kanskje 3-4 tilsvarende øvingsoppgaver og regneoppgaver som de har trent på, er det selvsagt modningen i faget det er noe galt med. Modning kommer gjennom arbeid over tid.
Hva kan en gjøre i denne situasjonen? Vi har vel ikke så mange valg. De studentene som kommer til våre studieretninger må vi bare ta i mot og gjøre det beste ut av den bagasjen de har med seg. Vi kan ikke late som om de har mer fysikk eller matematikk fra videregående enn de faktisk har. Så må vi finne på "et eller annet" som gjør at de aksellererer og tar igjen det de mangler i forhold til våre krav før de begynner i 3. årskurs. "Et eller annet" kan være undervisning om sommeren (1.-2. år eller 2.-3. år) eller i helgene og om ettermiddagen. En slik undervisning må vel være frivillig, antar jeg. Hva sier de ansvarlige i Fysikk?
Ole Bernt Lile |