MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Fysikk og stryk (3.3.03, 11:39)

Jeg underviser grunnkurset i anvendt geofysikk (SIG4002) for studieretningen Geofag og petroleumsteknologi. Dette faget er en direkte fortsettelse av fysikk-undervisningen ved at prinsippene i fysikken anvendes for undersøkelse av undergrunnen. Jeg får således et inntrykk av studentenes forståelse av fysikken.

Jeg har ikke undersøkt hva fysikkfagene fra videregående inneholder, men fysikkpensumet for våre GP studenter har jeg studert og det inneholder alle elementer som behøves for geofysikken.

Min erfaring er at de fleste studentene har hatt et for kortvarig forhold til fysikk. Med det mener jeg at undervisningen i fysikk i videregående har sviktet. Da må studentene ved NTNU konsentrere seg om å "regne oppgaver" for å ha noe håp om å stå til eksamen. Når imidlertid selve forståelsen av stoffet er så liten at de ikke greier å se likheten mellom en eksamensoppgave og kanskje 3-4 tilsvarende øvingsoppgaver og regneoppgaver som de har trent på, er det selvsagt modningen i faget det er noe galt med. Modning kommer gjennom arbeid over tid.

Hva kan en gjøre i denne situasjonen? Vi har vel ikke så mange valg. De studentene som kommer til våre studieretninger må vi bare ta i mot og gjøre det beste ut av den bagasjen de har med seg. Vi kan ikke late som om de har mer fysikk eller matematikk fra videregående enn de faktisk har. Så må vi finne på "et eller annet" som gjør at de aksellererer og tar igjen det de mangler i forhold til våre krav før de begynner i 3. årskurs. "Et eller annet" kan være undervisning om sommeren (1.-2. år eller 2.-3. år) eller i helgene og om ettermiddagen. En slik undervisning må vel være frivillig, antar jeg. Hva sier de ansvarlige i Fysikk?

Ole Bernt Lile

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv