Professor Gustafson går til filmen
(28.2.03, 14:33) I sin nye elektroniske lærebok knekker professor Gustafson spisepinner på sushi-bar. Med liv og lyd. |
Kari-Anne Lyng og Thomas Horgen bruker gjerne maskindeler fra utstillingen på Smash-rommet når de løser oppgaver. Her forklarer Gustafson hvordan et strekkstag til oljeplattformer er bygd opp.
Foto: Elin Fugelsnes
|
Sushi-sekvensen er bare én av ca ti korte videosnutter hvor Gustafson utfører ulike eksperimenter. Målet er å dra siv.ing.-studentene inn i det litt tyngre teoretiske stoffet på en spennende måte.
Innslagene skal bli en del av den elektroniske læreboka som etter planen kommer ut i 2004.
Gammeldags og kjedelig
- Undervisningen i materialteknikk 1 har foregått i stort sett samme form de siste 15 årene. Vi framsto som altfor gammeldagse, sier Gustafson, som er professor på Institutt for maskinkonstruksjon og materialteknikk.
Han har sett seg lei på tradisjonelle forelesninger og øvinger uten hjelp av IT. Samtidig er han klar over at mange av dagens studenter har dårlige karakterer fra videregående skole, og dermed dårligere evne til å studere på egen hånd.
Vil bli verdens beste
Ved hjelp av omstillingsmidler og sterk satsing fra instituttet tok professoren et virkelig skippertak.
- Vi bruker IT i læringsprosessen. Den tradisjonelle undervisningen har også blitt byttet ut med problembasert læring, forklarer han.
Sluttresultatet ble veldig godt. På eksamen strøk bare 2 av 117 studenter.
Og Gustafson har slett ikke beskjedne framtidsplaner: - Målet er å bli verdens beste grunnkurs i materialteknologi! Kursmaterialet skal også kunne brukes i undervisningen i materialteknikk ved ingeniørutdanningen på høyskolene i Norge, håper han.
Nyttig ekstramateriale
Læremidlene består av et kursmateriale i CD-versjon som Gustafson har utviklet. Hittil har studentene fått utdelt to kapitler, men til slutt skal de sitte igjen med ei komplett elektronisk lærebok.
|
"Vi starter her med å gjøre et bruddmekanisk forsøk. Hver eneste japaner gjør dette forsøket minst en gang om dagen", innleder Claes-Gøran Gustafson i "Sushi".
Videobilde: Klapp media |
Hvert kapittel er krydret med animasjoner og korte videosekvenser. I tillegg er det lagt inn linker til ulike websider, eksempler med løsninger og aktuelle avisartikler.
Espen Ringnes er en av studentene som har tatt i bruk læreboka på CD. - Det er fint at det finnes linker til nettsteder. Da kan vi gå dypere inn på ting hvis vi vil det. I tillegg blir stoffet mer aktuelt enn i ei gammel lærebok i papirutgave, påpeker han.
Store visjoner
Større oppgaver med realistiske problemstillinger er også en del av opplegget. På Smash-rommet samler studentene seg for å løse oppgavene. Rommet består av datamaskiner, gruppebord og en fornybar utstilling av maskiner og gjenstander, som skal koble teorien til virkeligheten.
Espen er glad for at undervisninga tar ei ny retning mot mer selvstendig arbeid.
- Forelesninger kan bli litt kjedelig. Jeg tror vi lærer minst like mye av å løse oppgaver. At oppgaven teller i det endelige resultatet, får oss til å gjøre en ekstra innsats.
Men Gustafsons visjon er ikke fullført ennå.
- Vi planlegger både storskjerm hvor vi kan kringkaste lab-øvinger, glassvegger mellom rommene, et ?fun corner?, et ?sports corner? og et ?ecology corner?. Her er det mange muligheter, sier han ivrig.
Av Elin Fugelsnes |