MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Siv.ing.-studenter vil bli lærere (26.3.03, 20:25)

Usikkert jobbmarked gjør lærerutdanningen mer attraktiv for sivilingeniørstudenter.

Skolen mangler realfagslærere. Da hjelper det kanskje litt at 32 ferdige sivilingeniører for tida studerer praktisk pedagogisk utdanning og etter sommeren kan begynne i skolen som lektorer. Og det kommer mer - og fler - fra NTNU. Flere studenter med teknologi- og realfagsbakgrunn vurderer nemlig nå lærerutdanning som en nyttig tilleggsutdanning.

Mange vil bli lærere
Tirsdag gjennomførte Program for lærerutdanning (PLU) en sjarmoffensiv på stripa på Gløshaugen. Målet var å informere sivilingeniørstudenter om muligheten som de har til å bli lærere.

- Det er overraskende mange som allerede har bestemt seg for å slå inn på en lærerutdanning som avslutning på studiene, sier førstekonsulent Torill Ryghaug ved PLU. Mange av studentene hun snakket med ga uttykk for at de ønsket å ha flere bein å stå på etter endt utdanning. Et usikkert jobbmarked motiverer dem til å velge klasserommet som arbeidsplass.

Mer fleksibel og lengre ferier
Ivar Magnus Natås er fjerdeårsstudent på siv.ing.-studiet Energi og miljø og er en av dem som leker med tanken om å ta lærerutdanning.

- Jeg har litt lyst å studere ett år etter at jeg er ferdig. Lærerutdanning gjør meg mye mer fleksibel i et litt usikkert arbeidsmarked. Dessuten kan jeg bo hvor jeg vil og jeg får også litt lengre ferier, sier Ivar Magnus.

Nyskapende "teknologilektor"
Mens noen teknologistudenter velger å ta lærerutdanning etter at de er ferdig med siv.ing.-graden, får studenter som taes opp i høst mulighet til å forene interessen for naturvitenskap, teknologi og skole allerede fra første skoledag. Da tilbys en helt ny type lærerutdanning ved NTNU; Et femårig integrert utdanningstilbud hvor studentene ender opp som Master med lektorkompetanse i teknologi og naturvitenskap, populært kalt "teknologilektorer".

Torill Ryghaug ved Program for lærerutdanning håper på flere teknologi- og realfagslektorer i framtida.
Vil bøte på lærermangelen
Dette er et splitter nytt tilbud der innholdet i studieprogrammet er blitt planlagt i løpet av det siste halve året. Målet er å ta opp 20 studenter i høst. Utdanningen er ett av flere tiltak som NTNU håper kan bøte på realfagslærermangelen som kommer i videregående skoler om noen år. Dagens realfaglærere i skolen har høy gjennomsnittsalder og en stor andel blir pensjonister i løpet av de kommende fire - fem år.

- Mastergrader med integrert lærerutdanning frister studenter som allerede er i gang med sin sivilingeniørutdanning. Det er mulig at noen av disse kan bli "sluset" inn i studiet fra høsten 2004, sier Ryghaug.

Flere integrerte læreutdanninger
Også andre mastergrader med integrert lærerutdanning planlegges fra kommende høst:

  • Språkfag (engelsk, fransk, tysk, norsk).
  • Realfag (matematikk sammen med enten kjemi, fysikk, informatikk eller biologi sammen med kjemi).
  • Samfunnsvitenskap med geografi.
  • Rådgivning.

    Tekst og foto: Tore Hugubakken

  •