IVT-dekanus på redningstokt
(10.4.03, 08:41) Nedslående melding i Adressa onsdag: Teknologiprosjektet på Rosenborg skole risikerer nedlegging. Dekanus ved IVT-fakultetet, Torbjørn Digernes, tilbyr assistanse fra fakultetet for å berge prosjektet. IVT-fakultetet hadde oppfølgingsmøte på sitt hjertaktIVE stevnemøte i Nidarøhallen (se tidligere artikkel i Universitetsavisa) samme dag som det stod i Adressa at Rosenborg skole står i fare for å måtte legge ned sitt prosjekt "Teknologi i skolen".
Et av tiltakene som IVT-fakultetet har blinket ut, er å gjøre teknologi mer synlig i samfunnet. Da er det klart at de ikke kan sitte rolig å se på at Rosenborg avslutter sitt suksessprosjekt.
|
Torbjørn Digernes (t.v.) vil etablere en arbeidsgruppe for synliggjøring av teknologi ved sitt fakultet, og vil spille på lag med teknologientusiastene Tore Fagerli og John Dinessen (t.h.) ved Rosenborg skole.
- Jeg har ennå ikke hørt gode argumenter for å sløyfe teknologi som skolefag, sier John Dinessen. |
Rask reaksjon
Dekanus Torbjørn Digernes tok sporenstreks kontakt med Rosenborg skoles ildsjeler på dette feltet, John Dinesen og Tore Fagerli, og ba om et møte.
- Vi vil engasjere oss på denne arenaen, var Digernes sin klare melding til de to teknologimisjonærene. - Synliggjøring av teknologi, kunnskap om teknologi og teknologiens betydning for samfunnet, er av IVT-fakultetets prioriterte oppgaver, understreket Digernes.
Mismodige lærere
Med en slik melding var det ikke så merkelig at de tre raskt fant tonen. Dinesen og Fagerli er i dag frikjøpt en dag i uka for å bistå 15 trondheimsskoler med innføring av faget "Teknologi og design", og det er atskillig mer enn denne ene dagen som går med til dette arbeidet. Når kommunen nå signaliserer nedskjæring også av denne kvoten, er de blitt så mismodige at de flagger faren for at hele prosjektet kan bli lagt ned.
Motiverte elever
- Kommunen burde heller satse mer på dette prosjektet, sier en oppbragt Dinesen.
- Teknologifaget er elevene virkelig motivert for, og trivselen går opp og mobbingen ned, påpeker læreren som nå har seks års erfaring fra faget og har "uteksaminert" nærmere 3.000 teknologielever.
Teknologi er obligatorisk fag i skolen - fra Polen i øst til Texas i vest - understreker Dinesen. - Norge er det eneste land som ikke har det, og det vil være veldig synd om vi trapper ned dette prosjektet som er så godt i gang.
Bananrepublikk?
Digernes er hjertens enig. - Hvis vi mister det teknologiske miljø i Norge, blir vi redusert til en bananrepublikk, er hans spådom.
- Vi skal få med oss Sintef og våre næringslivskontakter - det skal ikke være vanskelig mønstre interesse og støtte for dette, mener han.
- Mangler dere utstyr, trenger dere økonomisk støtte?, spør Digerenes. - Fakultetet er rede til å bidra, sier han.
Lobbying mot politikere
Den foreløpige konklusjon på denne gjensidige "pep-talk" blir at Digernes påtar seg å drive lobbyvirksomhet mot aktuelle politikere. Kommunaldirektøren for skolesektoren, Jorid Midtlyng, har kanskje allerede fått en telefon fra dekanen når dette leses. IVT-fakultetet blir også invitert inn som partner i trekantsamarbeidet Rosenborg, Renatesenteret NTNU og Reiel Folvens Teknoland på Lundamo om teknologisatsingen i skolen, og til et planleggingsmøte på Lundamo i slutten av måneden.
Og så vil de sammen sørge for at lærerutdanningen i teknologifag blir lagt til Trondheim, byen som fortsatt liker å fremstille seg som teknologihovedstaden.
Tekst og foto: Arne Asphjell Les mer om IVT-fakultetets satsing. Adressa-artikkelen om at teknologiprosjektet står i fare for å bli lagt ned.
|