Læringsassistenter til topps?
(1.5.03, 18:12) I fjor var det "Eksperter i team" som vant den nasjonale utdanningskvalitetsprisen. Kan læringsassistentene makte det samme i år? Tirsdag (6. mai) blir det avgjort hvem Utdannings- og forskningsdepartementet synes fortjener deres egen utdanningskvalitetspris for fremragende kvalitet i utdanningen. Prisen er på en halv million kroner og deles i år ut for tredje gang. I fjor vant NTNU med Eksperter i team.
Til årets konkurranse er det sendt inn fem forslag fra NTNU, hvorav "Læringsassistenten - Laos-prosjektet (LæringsAssistentOpplæringsSystem)" er prioritert som hovedforslag. Dette er et prosjekt for et felles opplegg og system for opplæring av studenter som veiledere. Prosjektet er initiert fra NTNU sentralt, mens det er Program for lærerutdanning som administrerer tiltaket.
|
Læringsassistentene er studenter som hjelper andre studenter.
Illustrasjon: NTNU Info/Elin Horn |
Læringsassistentene - en ny yrkesgruppe
Det er Kvalitetsreformen som har utløst arbeidet med å utvikle nye undervisningsformer. Ved NTNU er det blitt klekket ut mange tiltak som skal møte kravet om en mer variert undervisning, bedre studiekvalitet og tettere oppfølging av hver enkelt student gjennom hele studiet.
I framtida blir det mer gruppe-undervisning, mer samarbeid studenter imellom og flere semesteroppgaver. Kravene om å legge læringsmiljøet til rette for den enkelte student gjør at NTNU har sett behov for å opprette en helt ny "yrkesgruppe" - læringsassistenter. Disse skal være mellomledd mellom studentene og de fast ansatte lærerne. Egentlig er dette en utbygging av ordningen med studentassistenter.
Kursing og bevisstgjøring
Mens opplæringen av stud.ass-ene var sterkt varierende, settes dette i system med læringsassistentene. Studentene som deltar må først gjennomgå flere kurs, hvor de lærer om rollen de skal fylle og oppgavene som de skal utføre.
Målet er ikke bare at assistentene skal bli gode hjelpere for andre studenter, men at de også selv skal få et faglig utbytte av ansvaret som veiledere. I fjor var det 150 studenter som kunne smykke seg tittelen læringsassistent. I år er målet at 200 studenter skal følge i samme fotspor.
Forslagene
Dette er NTNUs fem innsendte forslag til konkurransen om den nasjonale utdanningskvalitetsprisen:
1) Læringsassistenten - Laos-prosjektet.
2) Effektiv evaluering med IT-assisterte flervalgsprøver.
Et utviklingsprosjekt ved Institutt for teknisk kybernetikk, som også er tilgjengelig og kan anvendes ved øvrige, passende fag- og emneområder, så vel innenfor som utenfor NTNU.
3) Mastergradsstudiet i helsevitenskap.
Landets første mastergradsstudium i helsevitenskap. Et samarbeid mellom Det medisinske fakultet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, statlige høgskoler i Midt-Norge og med praksisfeltet.
Dessuten har NTNU valgt å sende inn to uprioriterte forslag: Det ene kalles "Svalex", et tverrfaglig og tverrinstitusjonelt petroleumsrettet kurs på Svalbard. Det andre er "Medisin for ikke-medisinere", som er et kurs beregnet for studenter som ønsker å anvende sine fagkunnskaper på problemstillinger rettet inn mot medisin.
Av Tore Hugubakken Her kan du lese mer om læringsassistentene.
|