MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Billigere bil med bildeling (7.5.03, 15:52)

Bare 7.000 kroner i året vil bilholdet koste deg, hvis du er villig til å satse på å dele en elektrisk bil med andre. Det har fem studenteksperter i team funnet ut.

"IKT-mediert bildelingssystem med elbiler" er den noe akademiske tittel på oppgaven som de fem studentene fra Elektro og Industriell økonomi har gjennomført. Arbeidet har inngått i faget "Eksperter i team".

Bildelingssystemer er ikke noe nytt, men med hjelp av moderne teknologi kan de gjøres enklere og mer brukervennlige, og ved å bruke el-biler kan de gjøres vesentlig rimeligere.

Kan du nøye deg med elbil på deling til personlig transport, kan du redusere bilutgiftene med flere tusen kroner i året har disse siv.ing.-studentene i fjerde årskurs funnet ut: fra venstre; Johan Motzfeldt (energi og miljø), Håkon Toralv Pedersen (petroleumsteknologi), Christian Skaug (indøk), Kristian Abrahamsen (data) og Terje Bakken (data). Veileder har vært amanuensis Trond Andresen, Institutt for teknisk kybernetikk.
Avansert teknologi
ELDEL kaller gruppen sitt forslag til et opplegg for elektrisk bil. Løsningen baserer seg på mobiltelefon, internett, smart-kort og GSM-kartlegging av hvor bilene befinner seg. I oppgaven har studentene regnet på et tilfelle der en gruppe på 200 personer deler på 20 "Think" el-biler. Den valgte byen er selvsagt Trondheim, og med de fleste bilene plassert et sted i midtbyen, men også med stasjoner på Byåsen, Heimdal og Ranheim. Antall biler som blir plassert ut vil kunne justeres avhengig av bruks-statistikken.

De viktigste ankepunkter mot Think som bruksbil er at kjøretøyet har begrenset rekkevidde og bare plass til to personer. Men i følge Statistisk sentralbyrå er 90 prosent av alle turer med personbil kortere enn 30 kilometer, og antall personer per bil er gjennomsnittlig 1,8. Dette betyr at en el-bil dekker størstedelen av privatfolks transportbehov.

Billig bilbruk
En viktig faktor for suksessen til et system for bildeling er prisen. Hvis studentenes beregninger er korrekte, representerer ELDEL en stor innsparing: Som medlem må du betale en total årsavgift på 7.237 kroner, uten ekstra tillegg for kjørte kilometer. Regnestykket baserer seg på at hver bil ruller seks mil per dag, hele året.

To typer medlemsskap foreslås: A-medlemmer vil få fortrinnsrett ved bruk og kan ha bilen parkert hjemme, mens B-medlemmer med mindre behov kommer lenger bak i køen.

Som studentene påpeker, vil problemet i utgangspunktet være å få det nødvendige antall deltakere til prosjektet slik at det kommer over den økonomiske kneika. Derfor foreslår gruppen at NTNU blir en hovedpartner i prosjektet.

Studentene har laget et forslag til hjemmeside for ELDEL-konseptet.

Tekst og foto: Arne Asphjell