Ferskt firma samler gode studentideer
(8.5.03, 12:57) Det nyetablerte firmaet Giant Leap gjennomførte nylig en idékonkurranse for studenter. Giant Leap Technologies startet for vel to år siden, samtidig med inkubatoren i Perleporten, og er nå godt etablert med kontor både i Trondheim og Oslo. Firmaets forretningsidé er å tilby tjenester via håndholdt pc, bl.a. finasiell informasjon og distribusjon av aviser.
|
- Vi synes det blir mye prat på alle disse seminarene som arrangeres for gründere, sier Dag Liodden i firmaet Giant Leap. Ønsket om mer konkret handling var en av årsakene til at firmaet nylig gjennomførte en utviklerkonkurranse for teknologistudentene ved NTNU. |
Harde tider
Gründer og daglig leder Atgeir Takle forteller at bedriften tjener penger, men at de merker at det er harde tider i IT-bransjen. - Det er tungt å selge inn nye prosjekter, sier han, men legger til at de er optimister.
Vinnerbidrag av industriell kvalitet
Firmaet har nylig avsluttet og kåret vinnerne i en konkurranse som de i samarbeid med Siemens utlyste for NTNU-studenter i fjor høst. Oppgaven gikk ut på på å foreslå nye løsninger innen Giant Leaps forretningsområde.
- Vi er veldig fornøyd med konkurransen, sier Takle. Vinnerbidragene var skikkelig bra - de holdt industriell kvalitet.
- Hva var hensikten med konkurransen?
- Hensikten var dels å rekruttere, dels å få hjelp til nye forretningsideer, sier Takle, som understreker at selv om hovedaktiviteten i firmaet er flyttet til Oslo, satser de fortsatt på å beholde en avdeling i Inkubator Gløshaugen.
To klasser
Det er medeier i firmaet og fjerdeklassestudent Dag Liodden som i dag holder Giant Leaps skanse i Trondheim. Liodden var også den som var ansvarlig for konkurransen, som var delt i to klasser: "Mobile applikasjoner" og "mobile konsepter."
Vinner i klassen for mobile applikasjoner var et system som golfspillere kan bruke for å hente ned informasjon om baner og egne spilleresultater via mobiltelefon.
Vinneren i mobilt konsept klassen skisserer en "komplett plattform for mobile intelligente agenter og backend-løsningene for implementering av slike" som det står i juryens dom. Forklart i et mer forståelig språk går det ut på å lage en plattform eller mellomledd mellom en ressurs som f.eks en database og en bruker, slik at brukeren kan nyttiggjøre seg informasjon i basen. Liodden nevner som eksempel at hvis du som turist kommer til en fremmed by, kan du via mobiltelefonen din koble deg til en agent eller tilrettelegger som hjelper deg å finne hotell og transport.
Jakter på arvtager
Liodden nyanserer bildet av hensikten med konkurransen, og påpeker at de er like mye opptatt av å inspirere andre studenter til å starte eget firma som å hente inn ideer til Giant Leap. Og at de også er interessert i å finne kandidater til å fortsette firmaets Trondheimskontor, når Liodden snart forlater byen.
Du finner mer informasjon om firmaet og konkurransen på Giant Leaps nettsider.
Tekst og foto: Arne Asphjell Tidligere omtale av Giant Leap i Universitetsavisa.
|