MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

IKT I UNDERVISNINGEN:
Må redde synkende skip (8.5.03, 13:08)

Et hydrogendrevet skip havarerer i Antarktis! Klarer norske elever å skaffe skipet nok energi slik at det ikke synker?

Det er litt av en utfordring som oppstår i et nytt digitalt undervisningsprogram som lanseres i dag. På vei hjem fra Antarktis havarer forskningsfartøyet "PolarSun". Dieselmotoren er skadet og helt ute av drift, vann strømmer inn på babord side og maskinisten er bevisstløs.

Men det er håp om berging for den som har fulgt med i skoletimen. Før havariet inntreffer, skal den som bruker programmet ha lært såpass mye om brenselscelle- og solcelle-teknologi at skipet allikevel kan berges.

I programmet "Ren Energi" blir du med ombord på forskningsfartøyet PolarSun.
Først og fremst for videregående
- Vi er helt i startfasen og kommer nok til å justere programmet etter hvert som vi får tilbakemeldinger, sier Eva Marion Arntzen ved Skolelaboratoriet ved NTNU, som i forbindelse med konferansen NKUL (Norsk konferanse om utdanning og læring) i dag (torsdag) presenterer det nye undervisningsprogrammet "Ren Energi".

Dette er et interaktivt program som fokuserer på bruk av solceller, vannelektrolyse, hydrogenlagring og brenselsceller i forbindelse med lagring og framstilling av energi.

- I utgangspunktet er det laget etter mønster av lærerplanen i naturfag grunnkurs på videregående, men programmet kan være til nytte også for andre, tror Arntzen.

Flere realfagspakker på nett
Det legges stadig mer interaktivitet inn i undervisningsopplegget. Arntzen sier det bare mangel på penger som forhindrer at enda mer kommer på nett.

Programmet "Ren energi" er utviklet i et samarbeid mellom Institutt for materialteknologi, Skolelaboratoriet og nettstedet Viten.no. Sistnevnte er et et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Oslo og NTNU.

Du kan også berge skip og prøve deg på andre undervisningsprogrammer på denne siden.

Av Tore Hugubakken