MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

IKT OG UNDERVISNING:
Clemet lei av ett-tallstyranniet (8.5.03, 15:51)

Utdanningsminister Kristin Clemet vil ikke ha skoler som sverger til den ene klassen med den ene læreren og det ene faget.

Statsråd Kristin Clemet deltok på åpningen av årets NKUL-konferanse og synes at digital kompetanse burde være like naturlig som det å mestre den klassiske treenigheten; skriving, regning og lesing.
Statsråd Clemet møtte i dag lærere, forskere og andre som har med bruk av IKT i utdanningen å gjøre. Under åpningen av den årlige konferansen NKUL, Norsk konferanse om utdanning og læring, minnet hun om mulighetene i å gå bort fra det gamle skolemønstret, noe hun omtalte som ett-tallstyranniet.

IKT en brekkstang
- Ettallstyranniet med én klasse og én lærer og ett fag ligner på industrisamfunnets logikk hvor alt skulle være på rekke og rad. Det ligner ikke på det informasjon- og kunnskapssamfunnet som vi nå har kommet til, sa ministeren, og mente at IKT ville være en brekkstang for endringer i skolen.

Norge er online
NKUL er en nasjonal konferanse som belyser muligheter og utfordringer ved bruk av IKT i utdanning og læring, og Clemet konkluderte med at Norge har mange fortrinn på dette feltet. Blant annet er 99 prosent av alle videregående skoler koplet til internett. Dessuten er PC-tettheten i dag åtte elever per PC, noe som er klart bedre enn gjennomsnittet i EU.

NKUL er vårens største konferanse for de som sysler med IKT og læring. I år deltar 600 personer på konferansen.
Ifølge Clemet har det vært en stor satsing på IKT og læring de siste årene. 40.000 lærere har fått tilbud og skal få tilbud om etterutdanning slik at de i større grad kan bruke IKT i undervisningen.

Markedsførere i fleng
Årets konferanse er den niende i rekken, og fram til lørdag vil det være både sesjoner, seminarer, debatter og verksteder for deltakerne.

Over 40 utstillere deltar på konferansen. For Stein Dillevig er det andre året han deltar på konferansen på vegne av "E-lev". Dette er en egen avdeling ved Kvadraturen videregående skole i Kristiansand som produserer multimedierike undervisningsleksjoner i fag som norsk, engelsk, matematikk og naturfag.

Stein Dillevig og Synnøve Danielsen er fagprodusenter i henholdsvis norsk og historie i den nettbaserte undervisningsavdelinga "E-lev" og håper på napp fra interessenter.
- Det er flere skoler som har kjøpt programmet vårt, og vi håper vi kan få markedsført produktet vårt her, sier Dillevig.

Tekst og foto: Tore Hugubakken