Mange realfagtiltak satt i verk
(9.5.03, 13:29) De siste årene har det vært satset hardt på å rekruttere flere søkere til realfagene. Den nasjonale strategiplanen for styrking av realfagene i perioden 2002 - 2007,, "Realfag naturligvis", inneholder en rekke tiltak. Mange av dem er rettet inn mot grunnskolen og videregående skole.
Tre nasjonale sentra
Som en del av denne satsningen har Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD) blant annet opprettet tre nasjonale sentra; Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen, Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen og Nasjonalt senter for kontakt med arbeidslivet om realfag (RENATE). Naturfagsenteret er under etablering ved Universitetet i Oslo, mens de to andre er lagt til NTNU. Alle sentrene har nasjonale oppgaver.
Matematikksenteret ble offisielt åpnet i november i fjor og har som sin fremste oppgave å fornye matematikkundervisningen og gjøre den mer aktiviserende og engasjerende. Senteret står blant annet i spissen for en meget omfattende etterutdanning av lærere. Det er utarbeidet en egen handlingsplan for matematikkfaget - "Å tenne de unge" - som er et viktig dokument for senterets aktiviteter. Det vil også være en egen forskningsaktivitet knyttet til virksomheten i regi av matematikksenteret.
RENATE
er en videreføring av det tidligere "Nasjonalt senter for rekruttering til naturvitenskapelige og teknologiske fag" som ble etablert for nøyaktig tre år siden. I sin videreførte form skal senteret ha et spesielt fokus på samarbeidsrelasjoner mellom skole og arbeidsliv og et nært samarbeid med prosjekter i regi av Næringslivets hovedorganisasjon som "Partnerskap skole/næringsliv"og "Ungt entreprenørskap".
RENATE arbeider for at teknologi skal få en langt større plass i skolen. Blant annet har RENATE ansvaret for prosjektet "Teknologi i skolen" hvor Rosenborg ungdomsskole er blant deltagerne. Her er teknologi innført som eget fag på hele ungdomstrinnet.
RENATE har også en viktig funksjon i det å informere elever som skal velge fag i videregående skole om konsekvensene av å velge bort sentrale realfag. Uten realfag stenges døra for mange studier og yrker som kan velges etter fullført videregående skole.
Eget nettsted
Informasjonen om realfagenes funksjon i opptakssammenheng (med mye mer) er samlet på nettstedet www.velgriktig.no Les hovedartikkel:
Nedgangen for realfagene har stanset
|