MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Teknolæreren kommer! (5.6.03, 14:56)

Til høsten skal NTNU begynne å utdanne egne teknologilektorer.

NTNU kommer Kvalitetsutvalget i forkjøpet når utvalget i sin innstilling krever nye teknologilærere. Sist vinter ble et nytt studietilbud klekket ut. Studiet er en femårig, integrert utdanning hvor studentene ender opp som Master med lektorkompetanse i teknologi og naturvitenskap, også kalt "teknologilektorer". Dette blir en helt ny lærerutdanning i Norge.

Knut Iver Aastorp er prosjektleder for det nye teknologilektorstudiet ved NTNU.
Bra for industri og forskning
Prosjektleder for det nye studiet, Knut Iver Aastorp i Studieavdelingen, gleder seg over Kvalitetsutvalgets forslag om å innføre mer teknologi i skolen.

- Dette er et bra tiltak, med stor nytteverdi. Hvis interessen for studier innen real- og teknologifag øker, så tror jeg også at vi på denne måten kan bidra til økt fremtidig kompetanse i norsk industri og forskning, sier Aastorp.

Krever spesiell kompetanse
Å innføre teknologifag vil føre til nye krav hos lærerne. En nyutdannet teknologilektor skal i tillegg til en solid lærerutdanning også få meget gode kunnskaper innen realfag og teknologiske fag.

Det nye studietilbudet ble opprettet på rekordtid. 20 plasser er planlagt.

- Når vi har kontaktet rådgivere på videregående skoler har vi blitt tatt svært godt imot og det nye studietilbudet har blitt møtt med stor interesse, sier Aastorp.

Det er også stor interesse for studiet blant studenter som allerede er i gang med sitt masterstudium.

- Vi arbeider derfor med å få på plass modeller som gjør en overgang fra en master i teknologi-utdannelse mulig etter to eller tre år. Målsettingen er å ha disse modellene klare fra og med høsten 2004.

Tekst og foto: Tore Hugubakken