Teknolæreren kommer!
(5.6.03, 14:56) Til høsten skal NTNU begynne å utdanne egne teknologilektorer. NTNU kommer Kvalitetsutvalget i forkjøpet når utvalget i sin innstilling krever nye teknologilærere. Sist vinter ble et nytt studietilbud klekket ut. Studiet er en femårig, integrert utdanning hvor studentene ender opp som Master med lektorkompetanse i teknologi og naturvitenskap, også kalt "teknologilektorer". Dette blir en helt ny lærerutdanning i Norge.
|
Knut Iver Aastorp er prosjektleder for det nye teknologilektorstudiet ved NTNU. |
Bra for industri og forskning
Prosjektleder for det nye studiet, Knut Iver Aastorp i Studieavdelingen, gleder seg over Kvalitetsutvalgets forslag om å innføre mer teknologi i skolen.
- Dette er et bra tiltak, med stor nytteverdi. Hvis interessen for studier innen real- og teknologifag øker, så tror jeg også at vi på denne måten kan bidra til økt fremtidig kompetanse i norsk industri og forskning, sier Aastorp.
Krever spesiell kompetanse
Å innføre teknologifag vil føre til nye krav hos lærerne. En nyutdannet teknologilektor skal i tillegg til en solid lærerutdanning også få meget gode kunnskaper innen realfag og teknologiske fag.
Det nye studietilbudet ble opprettet på rekordtid. 20 plasser er planlagt.
- Når vi har kontaktet rådgivere på videregående skoler har vi blitt tatt svært godt imot og det nye studietilbudet har blitt møtt med stor interesse, sier Aastorp.
Det er også stor interesse for studiet blant studenter som allerede er i gang med sitt masterstudium.
- Vi arbeider derfor med å få på plass modeller som gjør en overgang fra en master i teknologi-utdannelse mulig etter to eller tre år. Målsettingen er å ha disse modellene klare fra og med høsten 2004.
Tekst og foto: Tore Hugubakken |