MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vil hjelpe teknologiopplæringen i skolen (5.6.03, 14:24)

Kvalitetsutvalget vil ha teknologiundervisning inn i grunnskolen. NTNU lanserer i dag (torsdag) tiltak som skal hjelpe utviklingen av faget.

Flere klassebesøk på Gløshaugen skal det blir framover. Her er det professor Allan Krill ved Institutt for bergteknikk som inspirerer skoleelever.
Foto: NTNU Info/Rune Petter Ness
Kvalitetsutvalgets forslag om å ha teknologi og design som eget fag i grunnskolen, og som integrert fag i videregående skole, blir møtt med applaus ved NTNU. Nå ønsker universitetet å bidra til utviklingen av teknologifaget i skolen.

Utvikler teknologifaget
- NTNUs brede teknologiske og pedagogiske fagkompetanse gjør NTNU til en naturlig hovedaktør i utvikling av teknologi i skolen. Vi er allerede sterkt engasjert i dette utviklingsarbeidet, sier rektor Eivind Hiis Hauge.

I dag lanseres prosjektet Tigris (Teknologi i grunnopplæringen i skolen) som skal hjelpe utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet med jobben. Teknologiske og pedagogiske krefter ved NTNU har gått sammen for å følge utviklingen av teknologi i skolen. Det nye forslaget innebærer nye krav til læremidler og lærere.

Mer tilbud om sommerskole. Sommeren 2001 arrangerte Skolelaboratoriet ved NTNU sommerskolen "Jordbær og sjokolade". Tjue elever fra fem lokale ungdomsskoler lærer denne uka om dyrking, gjødsling, testing og behandling av bær. Her ser vi Eirik Vikan Rise slukke tørsten for sine nydyrka bær.
Arkivfoto: NTNU Info/Tore Hugubakken
Her er noen av tiltakene

  • Tilby sommerskole til lærer og elever med vekt på naturvitenskap og teknologi.
  • Tilby spesialkurs i teknologi for lærere i hele landet.
  • Bidra til læreplaner om teknologi i skolen.
  • Videreføre teknologirettede læremidler.
  • Tilby kompetanse i teknologididaktikk.
  • Tilby skoleklasser besøk i teknologiske miljøer ved NTNU.

    En del av forslagene er allerede delvis satt ut i livet, men det skal bli mer fart og større satsing, lover initiativtakerne til prosjektet, Peter van Marion, faglig leder av Program for lærerutdanning. Sammen med Torbjørn Digernes, dekan ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, stiller de seg til disposisjon som fødselshjelpere for det nye faget.

    - Vi har viljen, interessen, kompetanse og infratrukturen til å være med på å løfte fram teknologi i skolen, sier van Marion. Digernes møter forslaget fra Kvalitetsutvalget med glede, og håper han kan være med å bidra til økt teknologiinteresse hos unge poder.

    Ved NTNU har det lenge vært jobbet for å styrke teknologiundervisningen i skolen. Det holdes blant annet kurs for lærere og ved Skolelaboratoriet for matematikk, naturfag og teknologi har man utviklet nytt læremateriell.

    Dekan Torbjørn Digernes (foran) ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi vil sammen med Peter van Marion, faglig leder av Program for lærerutdanning, hjelpe til med å innføre mer teknologiundervisning i skolen.
    Erfaring fra teknologi på Rosenborg
    NTNU har også ansvaret for Renate (Nasjonalt senter for rekruttering til naturvitenskapelige og teknologiske fag). Dette senteret arbeider for at teknologi skal få en større plass i skolen og har ansvaret for prosjektet "Teknologi i skolen", hvor Rosenborg ungdomsskole er blant deltagerne.

    På denne skolen er teknologi innført som eget fag på hele ungdomstrinnet. Skolen var den første i landet som innførte dette. For noen uker siden stod faget i fare for å bli lagt ned. Men nå kan resultatet i stedet bli at faget blir obligatorisk i hele landet.

    Av Tore Hugubakken

    Les også om den nye teknolæreren som NTNU vil utdanne.
    Les også: Elever kan bli studenter
  •