Vil ha tryggere oljetransport i nord
(16.6.03, 21:21) Barentshavet er i ferd med å bli Europas nye store oljeprovins. Dette gir forskere fra 12 forskjellige nasjoner nok å snakke om under "POAC’03", som startet mandag morgen på Gløshaugen. |
Sveinung Løset (f.v.) og Morten Bjerkås fra POACs arrangørkomité, Ove Tobias Gudmestad fra Statoil, og Johan Petter Barlindhaug fra Barlindhaug AS, ser frem til fire dager med seminarer på Gløshaugen. |
– Barentsregionen har stor interesse, ikke bare for Russland og Norge, men også i forhold til EU og USA, mener Johan Petter Barlindhaug, som åpnet konferansen. Han er direktør i Barlindhaug AS, som jobber både for de store oljeselskapene og for norske myndigheter.
At Barentshavet seiler opp som den mest interessante oljeregionen i Europa skaper store utfordringer for ingeniører, forskere og firmaer som driver med logistikk.
Miljøproblemer i fokus
– Det er viktig å fokusere på nordområdene. I fjor var det hele 200 seilinger med oljetankere forbi Nordkapp. Folk bør være klar over denne aktiviteten, og at det drives forskning for å gjøre denne transporten så trygg som mulig, synes NTNU-professor Sveinung Løset, som er leder for POAC’03.
80 forskjellige forskningsarbeider er blitt sendt inn til POAC i forkant av konferansen, og disse gis ut i en bok på hele 1.000 sider.
Miljøproblemer, lange transportlinjer av utstyr og olje, samt vanskeligheter i forbindelse med klimatiske og andre forhold, er noen av temaene under den konferansen. Deltakere på denne syttende POAC-konferansen er både forskere og administratorer fra olje- og engineering-selskap.
|
Tsjekkiske Ivana Kubat og Darlene Langois fra henholdsvis Canadian Hydraulic Centre og Canadian Ice Service, har reist langt for å delta på POAC’03. |
Startet i Trondheim
Utfordringene står i kø i oljebransjen. Katastrofen med tankeren "Prestige" i fjør høst, som ødela store deler av den nordspanske kysten, viser at oljetransport ikke er risikofritt. Den gangen satset spanske myndigheter på å sende den synkende oljetankeren så langt bort fra sin egen kyst som mulig. En slik fremgangsmåte er lite tilrådelig i slike situasjoner, mener Barlindhaug.
– Det er ikke noen løsning å sende lekkende tankere langt ut på havet. Da er det bedre å få dem inn til havn, slik at arbeidet med opprenskning kan skje i kontrollerte former, sier direktøren, som opprinnelig er sivilingeniør fra NTH.
POAC arrangeres annethvert år, og holdes nå for tredje gang i Trondheim, der konferansen også ble arrangert første gang i 1971. Initialene POAC står for "Port and Ocean Engineering under Arctic Conditions". Konferansen varer frem til torsdag.
Tekst og foto: Trond Ola Tilseth Les også:
Alvorlig bråk blant oljeforskerne
|