MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vil ha tryggere oljetransport i nord (16.6.03, 21:21)

Barentshavet er i ferd med å bli Europas nye store oljeprovins. Dette gir forskere fra 12 forskjellige nasjoner nok å snakke om under "POAC’03", som startet mandag morgen på Gløshaugen.

Sveinung Løset (f.v.) og Morten Bjerkås fra POACs arrangørkomité, Ove Tobias Gudmestad fra Statoil, og Johan Petter Barlindhaug fra Barlindhaug AS, ser frem til fire dager med seminarer på Gløshaugen.
– Barentsregionen har stor interesse, ikke bare for Russland og Norge, men også i forhold til EU og USA, mener Johan Petter Barlindhaug, som åpnet konferansen. Han er direktør i Barlindhaug AS, som jobber både for de store oljeselskapene og for norske myndigheter.

At Barentshavet seiler opp som den mest interessante oljeregionen i Europa skaper store utfordringer for ingeniører, forskere og firmaer som driver med logistikk.

Miljøproblemer i fokus
– Det er viktig å fokusere på nordområdene. I fjor var det hele 200 seilinger med oljetankere forbi Nordkapp. Folk bør være klar over denne aktiviteten, og at det drives forskning for å gjøre denne transporten så trygg som mulig, synes NTNU-professor Sveinung Løset, som er leder for POAC’03.

80 forskjellige forskningsarbeider er blitt sendt inn til POAC i forkant av konferansen, og disse gis ut i en bok på hele 1.000 sider.

Miljøproblemer, lange transportlinjer av utstyr og olje, samt vanskeligheter i forbindelse med klimatiske og andre forhold, er noen av temaene under den konferansen. Deltakere på denne syttende POAC-konferansen er både forskere og administratorer fra olje- og engineering-selskap.

Tsjekkiske Ivana Kubat og Darlene Langois fra henholdsvis Canadian Hydraulic Centre og Canadian Ice Service, har reist langt for å delta på POAC’03.
Startet i Trondheim
Utfordringene står i kø i oljebransjen. Katastrofen med tankeren "Prestige" i fjør høst, som ødela store deler av den nordspanske kysten, viser at oljetransport ikke er risikofritt. Den gangen satset spanske myndigheter på å sende den synkende oljetankeren så langt bort fra sin egen kyst som mulig. En slik fremgangsmåte er lite tilrådelig i slike situasjoner, mener Barlindhaug.

– Det er ikke noen løsning å sende lekkende tankere langt ut på havet. Da er det bedre å få dem inn til havn, slik at arbeidet med opprenskning kan skje i kontrollerte former, sier direktøren, som opprinnelig er sivilingeniør fra NTH.

POAC arrangeres annethvert år, og holdes nå for tredje gang i Trondheim, der konferansen også ble arrangert første gang i 1971. Initialene POAC står for "Port and Ocean Engineering under Arctic Conditions". Konferansen varer frem til torsdag.

Tekst og foto: Trond Ola Tilseth

Les også: Alvorlig bråk blant oljeforskerne