MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

(1.1.70, 01:00)

Bologna-erklæringen
Erklæringen ble underskrevet av 30 europeiske utdanningsministere i 1999, har siden fått enda åtte underskrivere, og har seks hovedpunkter:

  • Utvikle et sammenlignbart gradssystem
  • Inndeling av gradssystemet i to hovednivåer
  • Innføre et system med studiepoeng
  • Fremme mobilitet
  • Fremme europeisk samarbeid om kvalitetssikring
  • Fremme den europeiske dimensjonen i høyere utdanning

    Praha-kommunikeet
    Ministrene møttes i Praha i 2001 for å diskutere oppfølging av Bologna-prosessen, og slo fast at prosessen måtte legge vekt på følgende:

  • Livslang læring
  • Aktiv deltakelse fra utdanningsinstitusjoner og studenter
  • Gjøre høyere utdanning i Europa mer attraktiv

  •