MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Avslører kjøpesenteret (25.6.03, 14:33)

En samling klesplagg, reklameplakater, vindusutstillinger og assorterte hyllevarer blir mer enn en broket samling objekter når de utsettes for bildeanalyse.

Det har Marit Album Kvernmo herved påvist. Hun har studert kjøpesenteret Trondheim Torg gjennom tegn og bilder. Inntrykkene er nå samlet i hovedfagsoppgaven Kjøpesenterets visualitet, avlagt ved Institutt for kunst- og medievitenskap i vår.

- En oase i den travle handlemaskinen. Marit Album Kvernmo konstaterer at det konstruerte hjemmemiljøet i kafeen virker etter hensikten.
Foto: Geir Otto Johansen/NTNU Info
Elsker og hater dem
Forskningsobjektet ble ikke valgt fordi Kvernmo er spesielt glad i kjøpesentre. – Jeg blir både frastøtt og tiltrukket av dem, sier hun. - I mange år jobbet jeg deltid i kjøpesentre og opplevde dem både som kunde og ansatt. I varenes verden er motsetninger ofte satt side ved side: Bokhandel og bladkiosk, helsekost og hamburgerbar, billigkjedebutikk og delikatesseforretning, kafeteria og gourmetrestaurant.

- Motsetningene finner jeg også hos meg selv. Jeg følte behov for å forstå fascinasjonen for et fenomen som jeg både elsket og hatet på samme tid, forteller Kvernmo.

Ny kunnskap
Kjøpesenteret Trondheim Torg går så det suser, og har gjort det siden starten. Som ved alle andre kjøpesentre, er målet å trekke til seg mest mulig folk for så å få dem til å åpne opp lommebøkene. Kjøpesenterkulturen er belyst ut fra politiske, økonomiske, historiske og sosiologiske perspektiver.

Det er skrevet side opp og sider in mente, men ved å anvende kunnskap om semiologi (læren om tegn) og bildeanalyse mener Kvernmo at hun likevel har tilført ny kunnskap.

- Jeg forsøker å forklare og forstå kjøpesenteret som kulturelt fenomen. Bare ved å forstå kulturen, kan vi få innsikt i hvorfor vi handler som vi gjør. Her gjelder det også i bokstavelig forstand. Den nye forståelsen kan også brukes til å finne alternativer til den ensrettingen vi ser i bysentrum i dag, framholder Kvernmo.

Av Synnøve Ressem

 Se bildeserie