Avslører kjøpesenteret
(25.6.03, 14:33) En samling klesplagg, reklameplakater, vindusutstillinger og assorterte hyllevarer blir mer enn en broket samling objekter når de utsettes for bildeanalyse. Det har Marit Album Kvernmo herved påvist. Hun har studert kjøpesenteret Trondheim Torg gjennom tegn og bilder. Inntrykkene er nå samlet i hovedfagsoppgaven Kjøpesenterets visualitet, avlagt ved Institutt for kunst- og medievitenskap i vår.
|
- En oase i den travle handlemaskinen. Marit Album Kvernmo konstaterer at det konstruerte hjemmemiljøet i kafeen virker etter hensikten.
Foto: Geir Otto Johansen/NTNU Info
|
Elsker og hater dem
Forskningsobjektet ble ikke valgt fordi Kvernmo er spesielt glad i kjøpesentre. – Jeg blir både frastøtt og tiltrukket av dem, sier hun. - I mange år jobbet jeg deltid i kjøpesentre og opplevde dem både som kunde og ansatt. I varenes verden er motsetninger ofte satt side ved side: Bokhandel og bladkiosk, helsekost og hamburgerbar, billigkjedebutikk og delikatesseforretning, kafeteria og gourmetrestaurant.
- Motsetningene finner jeg også hos meg selv. Jeg følte behov for å forstå fascinasjonen for et fenomen som jeg både elsket og hatet på samme tid, forteller Kvernmo.
Ny kunnskap
Kjøpesenteret Trondheim Torg går så det suser, og har gjort det siden starten. Som ved alle andre kjøpesentre, er målet å trekke til seg mest mulig folk for så å få dem til å åpne opp lommebøkene. Kjøpesenterkulturen er belyst ut fra politiske, økonomiske, historiske og sosiologiske perspektiver.
Det er skrevet side opp og sider in mente, men ved å anvende kunnskap om semiologi (læren om tegn) og bildeanalyse mener Kvernmo at hun likevel har tilført ny kunnskap.
- Jeg forsøker å forklare og forstå kjøpesenteret som kulturelt fenomen. Bare ved å forstå kulturen, kan vi få innsikt i hvorfor vi handler som vi gjør. Her gjelder det også i bokstavelig forstand. Den nye forståelsen kan også brukes til å finne alternativer til den ensrettingen vi ser i bysentrum i dag, framholder Kvernmo.
Av Synnøve Ressem Se bildeserie
|