MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Barnevogn for byfolk (4.7.03, 11:39)

Stokke fabrikker verdenslanserer nå en ny type barnevogn. En hovedoppgave fra NTNU startet det hele.

Slik ser den nye barnevogna ut. Foto: Sunnmørsposten
I dag (fredag) åpner verdens største internasjonale messe for utstyr til barn i Køln. Der skal Stokke fabrikker lansere en ny barnevogn som neppe hadde blitt til uten ideen til designeren Marianne Boye. For noen år siden laget hun forslaget til ny type barnevogn mens hun var student ved Institutt for produktdesign ved NTNU. Hovedoppgaven var så vellykket at hun fikk jobb hos Stokke.

Barn skal sitte høyere
I samarbeid med designere, produktutviklere og testere i inn- og utland er flere millioner kroner brukt på å utvikle barnevogna. Utviklerne har sett seg lei på at barn skal sitte i ei lav vogn, helt nede ved bakken, i støvet, i varmen om sommeren og ha dårlig kontakt med de som triller vogna. Med den nye vogna kommer barnet høyere opp i stolen.

... og de første ideene stammer fra Marianne Boye tidligere NTNU-student ved Institutt for produktsdesign. Her poserende som kreativ ballkaster. Arkivfoto fra 1999: NTNU Info/Nora Sitter
Barnevogn for det urbane liv
- Vi tror dette først og fremst er et produkt for det urbane liv. Vi ser for oss at de fleste av brukerne bor i by, gjerne i leilighet, og har sans for nyskaping og design. Sjølsagt kan vogna brukes over alt, men vi tror denne målgruppen vil være den mest reelle ut fra at de fleste av våre salgskanaler ute i verden befinner seg i byene, sier Kristine Landmark til Sunnmørsposten.

Les artikkelen fra Sunnmørsposten her