MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Kremmere med skinnball og hnefatafel (29.7.03, 15:56)

Vitenskapsmuseet har flyttet deler av museumsbutikken til middelaldermarkedet i Erkebispegården. – Med dette tiltaket lokker vi flere besøkende både til butikken og til utstillingene, sier Gunnar Holt i museets formidlingsseksjon.

Varme og hektiske dager for Katrine Rypeng i museumsboden på Erkebispegården.
Det er første gang Vitenskapsmuseet deltar på det frodige middelaldermarkedet som blomstrer opp på indre del av Erkebispegården hver gang det er Olavsfestdager i Trondheim. Men det blir neppe siste gang.

Drar folk til museet
- Vår deltakelse her lokker flere til å besøke museumsbutikken vår, forteller Gunnar Holt ved Museets formidlingsseksjon. - Og når de kommer til butikken får de også lyst til å besøke utstillingene, fortsetter han.

Grobladsalve (t.v.) er laget med basis i grobladene vi finner i vår egen hage. Produktet er kjent helt fra vikingtiden. Vikingbarna lekte med skinnballer (t.h.), som selger godt til dagens oppvoksende slekt.
Kommersiell lokkemat har tydeligvis virkning, og de fleste produktene i museets vareassortiment går rett inn i et marked med middelaldertema.

Katrine Rypeng står vanligvis i den ordinære butikken, men denne uka har hun dresset seg opp i middelaldersk kjole og må svare på spørsmål fra en internasjonal kundekrets.

Kunnskapsrike kunder
- Jeg er forbauset over hvor kunnskapsrike kundene er, forteller Katrine. – Og de vil vite mer om varene – hvor de kommer fra, hvordan de ble brukt i gammel tid og lignende.

Museets butikkansvarlige Gunnar Holt er så fornøyd med responsen fra kundene på middelaldermarkedet at deltakelse neste år allerede er bestemt. Til høyre ser vi serien med produkter Museet laget for tusenårsjubileet i 1997 – nå selges de siste rester ut.
- Mindre gutter blir storøyde når de ser dolken vår, sier hun, og kan fortelle at to foreldrepar har gitt etter fra krav fra de unge om innkjøp.

Ellers er grobladsalve og einershampo til 45 kroner flaska etterspurte produkter. Museets egenproduserte skinnball til femti kroner selger også godt, samt smykker og historiske glass.

God omsetning
Det såkalte vikingspillet (hnefatafel), en forløper for sjakk, er allerede utsolgt selv om det kostet 295 kroner.

- Vi kommer til å selge mer på denne uka enn vi gjør på en hel måned i museumsbutikken, tror Gunnar Holt.

Tekst og foto: Arne Asphjell