MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

STOREBROR SER DEG:
NTNU krever innsyn i studenthverdagen (12.8.03, 11:32)

Studentene må finne seg i å bli kikket i kortene hvis de vil ta emner som bruker NTNUs nye e-læringssystem "It's learning". Hvis du ikke samtykker, kan du heller ikke ta eksamen.

Slik ser forsiden ut på NTNUs nye e-læringssystem It's learning. Noen studenter klager nå over at de må gi fra seg for mange personopplysninger for å bruke systemet.
Alle nye brukere av NTNUs e-læringssystem "It's learning" må samtykke i at bruken deres blir logget og registrert. Registreringen gjelder for eksempel tidspunkt for siste pålogging, antall pålogginger, tidspunkt for innlevering av oppgaver, resultat av tester, karakterer, fravær og eventuelle anmerkninger.

Når det gjelder de delene av pensum som er tilgjengelig via It's learning, finnes det en funksjon om gjør det mulig for faglæreren å sjekke hvem som har lest hva, og til hvilke tider.

Studentene må samtykke for å få studere
- Jeg er ikke særlig lysten på å godta dette, skriver student Anders Gjendemsjø på diskusjonsgruppa NTNU fritt-forum. Men han lurer på om han egentlig har noe valg.

Gjendemsjø vil gjerne bli sivilingeniør, og det aktuelle emnet er obligatorisk. Svaret Gjendemsjø har fått fra studiedirektør Jon Walstad, er klart: - Skal du følge undervisningen i et emne som bruker læringsstøttesystemet, må du samtykke.

Kvalitetsreformen krever ettersyn
- Fra mitt perspektiv er ikke overvåkning det sentrale stikkordet, men muligheten til å ha oversikt over hvor studentene jeg har ansvaret for, faktisk står i forhold til de gjensidig forpliktende studieløpene som Kvalitetsreformen legger opp til.

Dette skriver førsteamanuensis ved Program for lærerutdanning, Ove Haugaløkken, på NTNU fritt-forum. Han får støtte fra Kirsti Rye Ramberg. Hun var prosjektleder for det såkalte LMS-prosjektet som innførte It's learning på NTNU.

Ramberg slår fast at Kvalitetsreformen stiller helt nye krav til oppfølging av studentene, og at dette arbeidet blir svært vanskelig uten et velfungerende e-læringssystem.

Kirsti Rye Ramberg var prosjektleder for "LMS-prosjektet" som innførte It's learning på NTNU.
Arkivfoto: NTNU Info/Geir Otto Johansen
Hun poengterer også på NTNU fritt-forum at saken er klarert juridisk. NTNU trenger ikke hente inn noen spesialtillatelser for å lagre disse opplysningene, hevder Ramberg.

FS-registrering er langt mer omfattende
Grunnen til at dette er i orden juridisk, er at NTNU gjennom Felles studentdatasystem (FS) allerede lagrer opplysninger om studentene, som er langt mer detaljerte og sensitive enn det som er aktuelt gjennom It's learning.

- Forskjellen med It's learning er bare at vi gjør studentene oppmerksom på dette, sier Ramberg til Universitetsavisa.

Verktøy for å finne passive studenter
Ramberg legger til at informasjonen fra It's learning om "hvem som har lest hva, og når" bare registrerer hvorvidt et dokument er åpnet. Faglæreren får ingen informasjon om hvor lang tid studenten har brukt på å lese det, eller om det er lest i det hele tatt.

- Det er med andre ord svært enkelt for studenten å "jukse", ved å åpne alle dokumentene uten å lese dem. Disse opplysningene er dermed ikke særlig interessante for faglæreren, hevder Ramberg.

Loggingen vil imidlertid hjelpe faglærerne til å finne fram til de studentene som ikke er aktive - de som ikke har åpnet noe som helst. Da kan faglæreren ta kontakt med disse for å finne ut hva som er problemet. Dette er helt i tråd med intensjonene i Kvalitetsreformen, understreker Ramberg.

It's learning - klart for bruk
It's learning er nå klart for utrulling på hele universitetet. Etter et år med prøvedrift for et fåtall pilotemner, kan nå alle de rundt 2300 fagemnene ved NTNU begynne å bruke systemet. It's learning kan også brukes av studenter til å opprette prosjektgrupper, selv om de emnene man studerer, ikke har tatt i bruk systemet.

Kirsti Rye Ramberg forteller om store planer for markedsføring og opplæring, både blant ansatte og blant studenter, denne høsten.

Av Even Gran

Diskusjonsgruppa "NTNU fritt-forum" finner du her (OBS: kun åpen for NTNU)
Her kan du lese mer om It's learning