MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Gløshaugen omringes av bomring (15.8.03, 08:54)

Det kan bli dyrt å være kjørende Gløshaugen-ansatt når det nye bomsystemet settes i sving i november.

Byggingen i Høgskoleveien er allerede i gang. Veien skal bli tofelts, og bomstasjonen vil ligge mellom Statsarkivet og Samfundet.
Mens mange jubler over at gamle bomstasjoner tas ned i løpet av året, må andre belage seg på daglige turer gjennom den nye bomringen. I begynnelsen av november skal hele seks nye bomstasjoner stå klare til å kreve inn penger til kommunen. Tre av pengemaskinene har plassert seg sentralt i forhold til Gløshaugen, og nå fortviler de ansatte.

Dale Licata bor på Byåsen og jobber på internasjonal seksjon på Gløshaugen. Hun har betalt bompenger i flere år. Nå er hun frustrert over å måtte betale enda mer. – Når jeg skal på jobb, kjører jeg enten via Sluppen eller Kongens gate. Begge steder må jeg betale bompenger. Nå må jeg også betale når jeg skal hjem fra jobb, forklarer hun.

Studentersamfundet kritisk punkt
Den ene bomstasjon vil ligge mellom Statsarkivet og Samfundet i Høgskoleveien. Høgskoleveien blir gjort om til tofelts vei, og mens det nå bare er mulig å kjøre oppover mot Gløshaugen, kan man snart også kjøre nedover til Elgeseter gate. Det blir påbudt kjøreretning til venstre, mot Heimdal.

De som vil inn til sentrum fra Gløshaugen, må nå kjøre om Klostergata på den andre siden av Samfundet. Også der må bilistene betale for å komme ut på Elgeseter gate. Bomstasjonen skal plasseres der dagens bussholdeplass nå ligger, på motsatt side av Sesam.

På vei nedover Klostergata vil bilistene som skal inn mot sentrum, bli stoppet av en bomstasjon. Den kommer til å ligge omtrent ved bussholdeplassen tvers over gata for Samfundet.
En av grunnene til at Høgskoleveien blir toveis, er at også trafikken i Klæbuveien ved Høgskoleparken blir omregulert. Veien stenges for utkjøring ved Magnus den godes gate. Snorresgate ved andre sida av høgskoleparken stenges også for utkjøring i løpet av september/oktober. Dermed blir det ikke mulig å komme ut i Elgesetergate via Klæbuveien.

Fritt fram fra øst
Den tredje bomstasjonen plasseres ikke langt fra Sintef, i Strindvegen mellom rundkjøringa og innkjøringen til S.P. Andersens vei. Det betyr at personer som skal ned til Elgeseter gate eller inn i S.P. Andersens vei må betale.

Ned Nonnegata og inn til sentrum, i Innherredsveien, blir det bomstasjon like før rundkjøringa ved Bakke bru. NTNU-ere som bor på denne sida av byen, slipper imidlertid å betale for å komme seg på jobb.

- Skal du fra Lade til Gløshaugen, slipper du unna bomavgift hvis du unngår sentrum og kjører Mellomveien, om Lade kirke og opp Rosenborg. Ellers blir alle som kjører bil fra Gløshaugen og ned mot Samfundet, berørt, forklarer Terje Fiksdal, prosjektleder for Trondheimspakken.

Dale Licata koster på seg et smil, selv om hun forbanner den nye bomringen som åpner 1. november. – Noen ganger er jeg så fortvilet at jeg har lyst til å kaste bombrikken i bakken, sier byåsingen.
Smutthull for tålmodige
Noen smutthull finnes det likevel for NTNU-ere på vei mot Heimdal eller Midtbyen:

– Du slipper å betale hvis du kjører sørover via Omkjøringsveien. Ellers kan du kjøre via Omkjøringsveien, Sluppen og inn til sentrum gjennom Elgeseter gate, der blir du heller ikke stoppes av bomstasjoner, røper Fiksdal.

Dale Licata kommer motvillig til å benytte seg av det siste alternativet. - Jeg må hente datteren min på skolen på Byåsen etter jobb. Vanligvis ville jeg kjørt ned Klostergata eller forbi Lerkendal til Elgeseter gate, men jeg vil ikke betale mer bompenger. Ved å ta Omkjøringsveien må jeg kjøre lengre, og det blir sikkert lange køer der. Men jeg velger heller det enn å betale, sier Dale Licata.

En slags rettferdighet?
Bomringen skal først og fremst ramme dem som ikke har betalt bompenger så langt. Licata er derfor blant de uheldige som har betalt siden bomringen åpnet, men som rammes likevel.

– Innbyggerne på steder som Ranheim, Byåsen og Heimdal har allerede betalt halvparten av kostnadene med de tidligere bomringene. Folk i andre områder har hittil sluppet unna. Nå føler mange av dem det sikkert blodig urettferdig at de kanskje får høye bomutgifter. Men det jevner seg ut når man tenker på alt de andre har betalt før, påpeker Terje Fiksdal.

Tekst og foto: Elin Fugelsnes