LESERBREV Svein Hugo Andersen: Om gjesteparkering på Gløshaugen
(19.8.03, 09:30) Siden parkeringsplassene på Gløshaugen stort sett er anlagt i forbindelse med vei som er åpen for alminnelig ferdsel, er det i følge norsk lov kommunen som kan utstede tillatelse til parkering for kjøretøy. NTNU har av praktiske årsaker fått dispensasjon til utstedelse av nevnte parkeringstillatelse. Men parkeringsordningen og skilting for øvrig må følge offentlige bestemmelser. I og med at Gløshaugen ligger så sentrumsnært, er antall parkeringsplasser begrenset og dekker på langt nær det reelle behov. Ved Dragvoll er situasjonen helt anderledes. Området ligger langt utenfor sentrum og parkeringstillatelse er ikke nødvendig pga. tilstrekkelig parkeringskapasitet.
Tidligere hadde universitetet en ordning hvor man utstedte midlertidig parkeringstillatelse for gjester og besøkende til Gløshaugen. Tillatelsene ble gitt av personell ved våre informasjonsskranker. Etter hvert ble denne ordningen meget arbeidskrevende, spesielt ved Hovedbygningen, og utgjorde en uforholdsmessig stor del av informasjonspersonalets arbeidsoppgaver.
Av effektiviseringshensyn ble ordningen med midlertidig parkeringstillatelse vedtatt avskaffet i fjor sommer. Som erstatning fikk NTNU etter avtale med Trondheim kommune etablert områder med korttidsparkering mot avgift beregnet for besøkende. Det er for tiden over 120 avgiftsplasser på Gløshaugenområdet av i alt ca. 1.500 plasser. I dag er dette det parkeringstilbudet vi har for besøkende og gjester ved Gløshaugen. Innenfor systemet er det ikke mulighet for å skille mellom type besøkende eller type gjester. Alle behandles i prinsippet likt.
Imidlertid har vi overfor Trondheim kommune tidligere gitt uttrykk for ønske om parkeringsautomater både for kort og mynter. Dette har blitt avvist av kostnadshensyn. NTNU vil nå på nytt forsøke å øve større påtrykk på kommunen for å få skiftet ut nåværende automater til mer moderne utgaver.
Helt til slutt gjør jeg oppmerksom på at det er mulig å søke om parkeringstillatelse (oblat) for en bestemt bil over en begrenset periode, slik at du (Se tidligigere innlegg fra Dennis Johansson. Red. anm.)slipper å stå på en parkeringsplass mot avgift. Dette vil bli innvilget. Alternativt kan en drosje opp til Gløshaugen dekket over reiseregningen muligens være aktuelt.
Svein Hugo Andersen,
Leder for Parkeringsutvalget ved Teknisk avdeling |