KVALITETSREFORMEN: 1500 studenter skal lære matte i team
(27.8.03, 13:29) 250 arbeidsgrupper må organiseres når matematikkprosjektet "Arbeid i team" sparkes i gang. |
Professor Morten Levin og førsteamanuensis Monica Rolfsen ved Ind. øk. holder frem kompendiet for ”Arbeid i team”. Kompendiet ble laget kun uker før semesterstart. |
"Arbeid i team" er navnet på et nytt undervisningsopplegg i matematikk for kommende teknologi- og naturfagsmastere. Dette semesteret er 1500 studenter oppmeldt i emnet. Dette er en ny undervisningsform og metode som prøves ut i forbindelse med innføringen av Kvalitetsreformen. Dette forklarer professor Morten Levin ved Institutt for industriell økonomi.
- Små grupper av studenter i team på seks, møter et nytt perspektiv på matte, forteller Levin. Studentene vil få en oppgave på hver samling som skal løses kollektivt, blant annet ved hjelp av matematikk. På denne måten håper teknologi- og naturfagene å bedre studentenes matematikkunnskaper.
Kursplanlegging på høygir
Opplegget ble satt sammen på rekordtid, med Levin og Monica Rolfsen, fra samme institutt, i spissen.
Dette har aldri vært gjort på en slik skala tidligere, så vidt meg bekjent, sier Levin.
Første gruppesamling fant sted 13. august. Så sent som to dager tidligere hadde ikke arrangørene engang oversikt over hvor mange studenter som ville komme, opplyser Levin.
– Vi fikk først tak i undervisningsrom etter semesterstart. Å booke 250 rom på dette tidspunktet var ingen enkel sak.
- Den første diskusjonen om Arbeid i team hadde vi i mars i år, sier Levin. Organiseringen startet måneden etter, med rekruttering av studentassistenter (stud.ass.).
45 stud.ass-er ble trent opp for å veilede 250 grupper. Kompendiene for gruppearbeidet ble satt sammen i juni/juli, bare uker før semesterstart.
Hvordan organiserer man 1500 studenter inn i grupper på seks? Denne problemstillingen stod Levin og Rolfsen overfor på immatrikuleringsmøtet.
En stud.ass kom med løsningen: Hvorfor deler vi ikke ut lapper med gruppenummer til hver student ved inngangen til auditoriet? Som sagt, så gjort.
FAKTA | Første oppgave for Arbeid i team:
Bygg en pyramide
Verken mer eller mindre enn fire føtter og to armer skal være i golvet på samme tid, samtidig som alle seks gruppemedlemmer skal forme en menneskelig pyramide. Hvordan vil dere bygge en slik konstruksjon?
(Ryktene sier at byggstudentene løste denne oppgaven raskest, mens mattestudentene fokuserte mer på planleggingsfasen!) | Små, tette grupper
Den store forskjellen fra tidligere undervisningsmåter, er at man beveger seg bort fra de store klasserommene, til små desentraliserte grupper hvor hver enkelt student har en aktiv rolle.
Matematikk er metoden som benyttes for å løse problemer som ligner det studentene vil møte i arbeidslivet, forklarer Monica Rolfsen. – Ved å lære teamjobbing, forbereder universitetet studentene på arbeidslivet.
De lærer både om kreativitet og om gjennomføring, eller ”rød” og ”grønn” fase, som det kalles i gruppene.
- Noen er mer kreative, andre mer praktiske. Ved å putte begge kategorier i samme gruppe, lærer studentene å utnytte hverandres egenskaper og å arbeide mot felles mål.
Ros til Studentassistentene
Til tross for hastverksarbeidet, har oppstarten gått overraskende smertefritt. Overraskende også for arrangørene. En stor del av forklaringen ligger hos stud.ass-ene, mener Levin og Rolfsen.
- Hele gjennomføringen av Arbeid i team, er desentralisert. Vi har vært nødt til å stole på stud.ass-ene ute ”i felten”, sier Levin og Rolfsen. – De fortjener all mulig ros for hvordan de har taklet de praktiske hindrene i et hastverksprosjekt.
- Stud.ass-ene er mer naturlige pedagoger enn oss, sier Rolfsen. De står nærmere studentene i alder og erfaringer. Stud.ass-ene er rekruttert fra Industriell økonomi og fra Jenter og data-prosjektet.
Omfattende evaluering
Alle de 1500 studentene skal få mulighet til å evaluere nyordningen i oktober. Gruppene skal da skrive egne rapporter om opplegget.
Tekst og foto: Tor H. Monsen |