MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Totalhavari for Harry Borthen (2.9.03, 19:04)

Mye tyder på at det stolte forskningsfartøyet Harry Borthen har gjort siste reise i NTNUs tjeneste. I sommer totalhavarerte motoren og en ny koster flere millioner kroner.

De som bruker båten mest håper at pengene heller blir investert i en ny og mer moderne båt.

Slik kunne Harry Borthen støtt og stadig beskues på Trondheimsfjorden før motorehavariet.
Foto: NTNU Info/Rune Petter Ness
Havariet skjedde under et forskningstokt i Beitstadfjorden i slutten av juni.
- Vi fikk en sprekk i maskina og kjølevann rant inn i et lager. Vi måtte slepes tilbake av redningsskøyta Jaycees, forteller Svein Ove Linde, avdelingsingeniør ved Biologisk stasjon i Heggdalen. I likhet med skipper og maskinist ombord på Harry Borthen er han spent på båtens videre skjebne. Akkurat nå ligger fartøyet fortøyd ved Pirterminalen hvor motoren er i ferd med å bli demontert.

Allsidig 41-åring
Harry Borthen ble bygd for forskningsformål i 1962 ved Ørens mekaniske verksted. Den er 20 meter lang og utstyrt for allsidig bruk. En ny og mer moderne båt har i mange år stått på ønskelista til det marine forskningsmiljøet ved NTNU, men håpet om ekstra bevilgning over Statsbudsjettet har så langt ikke gitt resultater.

Båten er benyttet til alt fra tråling til intstrumentelle undersøkelser og undervisning. Flere hovedfags- og doktorgrads-studenter er avhengige av tilbudet. Harry Borthen har blitt administrert av Biologisk stasjon i Heggdalen, men har blitt benyttet av mange miljøer ved NTNU. I tillegg har den blitt leid ut til blant andre Sintef, Oceanor, Høgskolen i Sør-Trøndelag og Mitthögskolan i Sverige.

NTNUs maritime stolthet ved kai i Heggdalen, ved Trondhjem biologiske stasjon.
Foto: NTNU Info/Rune Petter Ness
Linde innrømmer at det vil bli vemodig å kvitte seg med båten. Men et nytt og mer moderne fartøy står likevel høyt på ønskelista.
- Harry Borthen har gjennomgått mange ombygginger underveis for å tilpasse den til tekniske nyvinninger. En nyere båt på samme størrelse vil ha langt bedre plass fordi den kan tilpasses dagens utstyr, framhever Linde.

Det er anslått at det er mulig å kjøpe en tilsvarende, brukt båt for omlag fem millioner kroner.

Rammer forskning og undervisning
I forbindelse med en omorganisering av Biologisk stasjon er driftsansvaret for båten nå lagt til Teknisk avdeling. Inntil en ny båt eventuelt blir kjøpt inn og kommer i drift er både forskning og undervisning skadelidende. Enkelte oppdrag kan imidlertid utføres med sjarken "Calanus", som også eies av NTNU.

Større oppdrag, som for eksempel søk med miniubåt, krever imidlertid et større fartøy. Miniubåten alene veier 500 kilo. I tillegg kommer en vinsj på drøyt 400 kilo.

Av Synnøve Ressem