MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Pionerutdanning feiret seg selv (4.9.03, 15:11)

Design handler ikke bare om et godt ytre. Det dreier seg om å utvikle nye produkter, om innovasjon og om Norges evne til å leve av noe annet enn råvarer.

Det sa i alle fall næringsminister Ansgar Gabrielsen, da han sist fredag deltok på et seminar som ble arrangert for å markere tiårs-jubileet for Institutt for produktdesign.

Første i Norden
3. september 1993 ble fagretningen teknisk design formelt opprettet ved NTH, og ble dermed det første av sitt slag i Norden. Flere nordiske universiteter har siden fulgt NTNUs eksempel. Produktdesign spenner over hele verdikjeden, fra detaljkomponering av produkter - som er en ingeniøroppgave - til strategisk arbeid med produktidentitet og merkevarebygging - som ligger nærmere markedsføringsbransjens domene.

Dette synes å være mantraet i norsk vareproduksjon, i følge Gabrielsen.
- Vi har ingen tradisjon for produktutvikling. Men et stort potensial, mente næringsministeren.

Utstilling på Produktdesign
Et motargument finner man hvis man oppsøker instituttet for produktdesign i disse dager. Der finner man en utstilling som omfatter designeksempler fra ti års forskning, årets diplomoppgaver, og eksempler fra tidigere studenters kommersialiserte arbeider utlånt fra private bedrifter.

Av Tor H.Monsen

 Se videoklipp